Auteur van boeken
- Tamara Schilt-Mol, Kelly Beekman, Desrirée Joosten-ten Brinke, Kim Schilkamp, Judith Gulikers, Dorien Hopster-den Otter, Henk van Berkel,& Anneke Bax (Eds.) (2025). Toetsen in het voortgezet onderwijs. Amsterdam: Boom.
- Henk van Berkel, Anneke Bax, Desirée Joosten-ten Brinke, Kelly Beekman & Tamara van Schilt-Mol (Eds.) (2023). Toetsen in het hoger onderwijs. Amsterdam: Boom (5de, herziene editie).
- Paul Zoontjens & Henk van Berkel (2021). Tussen toets en bestuur. De positie van de examencommissie in het hoger onderwijs. Den Haag: Boom.
- Henk van Berkel (2019). Juridisch correct examineren. Een studie naar uitspraken van beroepscolleges in het hoger onderwijs. Tilburg University. (Academisch proefschrift) Dit boek is rechtstreeks bij de auteur te bestellen: henkvanberkel22@gmail.com. Kosten € 55, inclusief verzendkosten, te voldoen na ontvangst van de rekening.
- Henk van Berkel, Anneke Bax & Desirée Joosten-ten Brinke, D. (Eds.) (2017). Toetsen in het hoger onderwijs. Houten: Bohn Stafleu Van Loghum (4de, herziene druk).
- Berkel, Henk van, Verstegen, Danielle, Nieweg, Michael & Bax, Anneke (Eds.) (2015). Doceren in het hoger onderwijs; een introductie. Groningen: Noordhoff.
- Berkel, H.J.M. van, Bax, A.E. & Joosten-ten Brinke, D. (Eds.) (2014). Toetsen in het hoger onderwijs. Houten: Bohn Stafleu Van Loghum (3de, geheel herziene druk).
- Berkel, H.J.M. van, Jansen, E., & Bax, A.E. (Eds.) (2012). Studiesucces bevorderen: het kan en is niet moeilijk. Bewezen rendementsverbeteringen in het hoger onderwijs. Den Haag: Boom|Lemma.
- Berkel, H.J.M. van & De Knecht-van Eekelen (Eds.) (2012). Kopstukken uit de Nederlandse examenwereld. Neer: Kloosterhof.
- Berkel, H.J.M. van, Bax, A.E., & Hout, J.F.M.J. van (Eds.) (2010). Kennisdelen en inspireren; toen, nu en in de toekomst. Groningen: Noordhoff.
- Berkel, H.J.M. van, Scherpbier, A., Hillen, H. & Vleuten, C.P.M. van der (Eds.) (2010). Learning from problem-based learning. Oxford: Oxford University Press.
- Berkel, H.J.M. van, & Bax, A.E. (Eds.) (2006). Toetsen in het hoger onderwijs. Houten: Bohn Stafleu Van Loghum (2de herziene druk).
- Berkel, H.J.M. van, & Bax, A.E. (Eds.) (2002). Toetsen in het hoger onderwijs. Houten: Bohn Stafleu Van Loghum.
- Berkel, H.J.M. van (1999). Zicht op toetsen. Assen: Van Gorcum. Dit boek is niet meer voorradig bij de boekwinkel. Een of meer exemplaren zijn, zo lang de voorraad strekt, rechtstreeks te bestellen bij de auteur: henkvanberkel22@gmail.com. Kosten: € 10,00 exclusief verzendkosten (€ 7,10)
- Brouwers, B., met medewerking van Berkel, H.J.M. van (1994). Alles voor het nieuws; de flexibele ethiek van de journalist. Den Haag: SDU.
- Bouhuijs, P.A.J., Schmidt, H.G. & Berkel, H.J.M. van (Eds.) (1993). Problem-based learning as an educational strategy. Maastricht: Network Publications
- Berkel, H.J.M. van, & Bax A.E. (Eds.) (1993). Beoordelen in het onderwijs. Amsterdam: Versluys.
- Berkel, H.J.M. van (Ed.) (1993). Onderwijsonderzoek in Nederland en Vlaanderen 1993. Houten: Bohn Stafleu & Van Loghum.
- Berkel, H.J.M. van, Bax, A.E. & Schellekens, H.M.C. (Eds.) (1987). Differentiatie in het hoger onderwijs. Almere: Versluys.
- Berkel, H.J.M. van & Bax, A.E. (Eds.) (1986). Inspectie of interne evaluatie: waarborgen voor de kwaliteit van het hoger onderwijs? Amsterdam: Versluys.
- Berkel, H.J.M. van, Bax, A.E. & Holleman, J.W. (Eds.) (1985). Kwaliteit van hoger onderwijs; bewaking en verbetering. Amsterdam: Versluys.
- Berkel, H.J.M. van (1984). De diagnose van toetsvragen. Universiteit van Amsterdam: COWO. (Academisch proefschrift)
- Berkel, H.J.M. van (2021). Veelvuldig toetsen stimuleert het geheugen. Examens, 18 (4), 16-20.
- Berkel, H.J.M. van (2021). Beroepscolleges voor examinandi in het hoger onderwijs. Ars Aequi, 70 (05), 500-504.
- Berkel, H.J.M. van (2020). Juridische richtlijnen voor correct examineren. Examens, 17 (2), 15-19.
- Lucas Leatemia, Astrid Susilo & Henk van Berkel (2016). Self-directed learning readiness of Asian students: students perspective on a hybrid problem-based learning curriculum. International Journal of Medical Education; 385-392. doi: 10.5116/ijme.582e.021b. PMID: 27915308; PMCID: PMC5149424.
- Berkel, H.J.M. van (2015). In memoriam: Ton Luijten. Examens, 12 (2), 5.
- Mirghani H. M.,
Ezimokhai, M., Sami Shaban, Sam, Berkel, H.J.M. van (2014). Superficial and
Deep Learning Approaches among Medical Students in an Interdisciplinary
Integrated Curriculum. Education for Health, 27, 10-15.
- Kamp, R.J.A,. Berkel,
H.J.M. van , Popeijus, H.E., Leppink, Jimmy, Schmidt, H.G. & Dolmans,
D.H.J.M. (2014). Midterm peer feedback in problem-based learning groups:
the effect on individual contributions and achievement. Advances in Health
Sciences Education, 19, 53-69.
- Berkel, H.J.M. van (2013).
Baas boven baas. Examens, 10 (3), 18-19.
- Radulova, E. &
Berkel, H.J.M. van (2013). Examencommissie in het hoger onderwijs.
Examens, 10 (4), 28-30.
- Berkel, H.J.M. van
(2013). Het hondenexamen. Examens, 10 (3), 29-30.
- Berkel, H.J.M. van
(2013). Het nakijken van open vragen. Examens, 10 (2), 26-30.
- Vleuten, C.P.M. van
der & Berkel, H.J.M. van (2013). Wynand Wijnen; een man van betekenis.
Examens, 10 (1), 5-6.
- Kamp, R.J.A.,
Dolmans, D.H.J.M., Berkel, H.J.M. van, & Schmidt, H.G. (2013). The
effect of midterm peer feedback on student functioning in problem-based
tutorials. Advances in health sciences education, 18, 199-213.
- Berkel, H.J.M. van
(2013). Hoe hard is hard? Examens, 10 (1), 18-19.
- Jacobs, J.C.G.,
Luijk, S.J. van, Berkel, H.J.M. van, Vleuten, C.P.M. van der, Croiset, G.
& Scheele, F. (2012). Development of an instrument (the COLT) to
measure conceptions on learning and teaching of teachers, in
student-centred medical education. Medical Teacher, 34: e483-e491.
- Kamp, R.J.M.,
Dolmans, D. H.J.M., Berkel, H.J.M. van, & Schmidt, H.G. (2012). The
relationship between students' small group activities, time spent on
self-study, and achievement. Higher education, DOI
10.1007/s10734-011-9500-5.
- Berkel, H.J.M. van
(2012). Hoeveel ellende is genoeg? Examens, 9 (4), 18-19.
- Berkel, H.J.M. van
(2012). Begeleiden en beoordelen, gaat het samen? Examens, 9 (3), 16-17.
- Berkel, H.J.M. van
(2012). Eens coulant, altijd coulant. Examens, 9 (2), 14-15.
- Berkel, H.J.M. van
(2012). Kortdurende euforie - Over het achteraf wijzigen van de
examenuitslag. Examens, 9 (1), 14-15.
- Berkel, H.J.M. van
(2011). Selecteren aan de poort? Niet doen. Thema (5), 43-47.
- Berkel, H.J.M. van
(2011). Facebook informatie: privé? Examens, 8 (5), 13.
- Berkel, H.J.M. van
(2011). Plagiaat bij groepsproducten - Wie krijgt de schuld? Examens
8 (3), 15-16.
- Berkel, H.J.M. van
(2011). Meten is weten; vergeet het maar. Examens, 8 (3), 10-17.
- Berkel, H.J.M. van
(2011). Selecteren aan de poort. Niet doen. Thema, (5), 43-48.
- Berkel, H.J.M. van
& Draaijer, S. (2011). Gids voor toetsontwikkeling. Examens, 8
(1), (supplement).
- Burg, J. ter & Berkel,
H.J.M. van (2011). Don Mellenbergh - De laatste der
generalisten. Examens, 8 (1), 21-24.
- Henk van Berkel & Desirée Joosten-ten Brinke (2011). Pieter Drenth - De man van wetenschap en bestuur. Examens, 8 (4), 28-33.
- Berkel, H.J.M. van
(2011). Het opsporen van plagiaat van schriftelijke
werkstukken. Examens, 8 (1), 10-13.
- Berkel, H.J.M. van
(2011). Een streepje te veel - Over het zorgvuldig bewaren van
examenformulieren. Examens, 8 (1), 15-16.
- Kamp, R.J.A.,
Dolmans, D.H.J.M., Berkel, H.J.M. van, Schmidt, H.G. (2010). Can students
adequately evaluate the activities of their peers in PBL? Medical Teacher,
DOI 10.3109/0142159X.2010.509766
- Singaram, V.S., Van
der Vleuten, C.P.M., Berkel, H.J.M. van & Dolmans, D.H.J.M. (2010).
Reliability and validity of a tutorial group effectiveness instrument.
Medical Teacher, 32, 133-137.
- Berkel, H.J.M. van
& Wijnen, W.F.H.W. (2010). Accreditation in the Netherlands: does
accountability improve educational quality? Research in Comparative
and International Education, 1, 88-97.
- Berkel, H.J.M. van
(2010). Samen naar de toets, ja gezellig – maar voorkomen is
beter. Examens, 7(4), 14-15.
- Molkenboer, H. &
Berkel, H.J.M. van (2010). Dato de Gruijter. Examens,
7(4), 24-29.
- Berkel, H.J.M. van
(2010). Een tentamen waaraan veel mis is. Examens, 7 (3), 10-13.
- Berkel, H.J.M. van
& Joosten –ten Brinke, D. (2010). Wim Hofstee- Hofstee beoordeelt de
beoordelaar. Examens, 7 (2), 21-24.
- Berkel, H.J.M. van
(2010). Twee maten toegestaan. Examens, 7(2), 10-11.
- Berkel, H.J.M. van
& Mellenbergh, D. (2010). Prijzen uitgereikt. Examens,
7(1), 27-29.
- Berkel, H.J.M. van
(2010). Typefouten in examenvragen. Examens, 7 (1), 11.
- Berkel, H.J.M. van
(2010). Hoger onderwijs blijft in ontwikkeling. Onderzoek van
Onderwijs, 39, 18-20.
- Veena Singaram, Cees van der Vleuten, Henk van Berkel & Dianan Dolmans. Reliability and validity of a Tutorial Group Effectiveness Instrument. Medical teacher, 32(3), e133–e137. https://doi.org/10.3109/01421590903480105
- Galukande, M.,
Berkel, H.J.M. van & Wolfhagen. I. (2009). Developing a tool for
measuring quality of medical education. Education for Health,
22, 1-4.
- Berkel, H.J.M.
van (2009). Wat maakt een PGO-docent tot een goede
docent? Tijdschrift voor Medisch Onderwijs, 28, 167-174.
- Berkel, H.J.M. van
(2009). Een lekker gevoel en toch mis! Examens, 6, (4), 15-16.
- Berkel, H.J.M. van
(2009). Een kloof te dichten. Examens, 6 (4), 4.
- Berkel, H.J.M. van
(2009). Oh, die beoordelaars toch. Examens, 6 (3), 12-13.
- Berkel, H.J.M. van
(2009). Over vervallen vragen 2. Examens, 6 (2), 13-14.
- Berkel, H.J.M. van
(2009). De roep om experts. Examens, 6 (1), 23-25.
- Berkel, H.J.M. van
(2009). Over vervallen vragen 1. Examens, 6 (1), 15-16.
- Berkel, H.J.M. van
(2008). Zelfstudietijd, een ongrijpbaar fenomeen. Onderzoek van
Onderwijs, 37, 44-47.
- Berkel, H.J.M. van.
& Bax, A.E. (2008). Dat heb ik niet gezegd!. Examens, 5 (3), 5-8.
- Berkel, H.J.M. van
(2008). Componenten van beoordelen. Examens, 5 (4), 4.
- Berkel, H.J.M. van
(2008). Inzagerecht van examens. Examens, 5 (2), 24-25.
- Berkel, H.J.M. van
(2008). De financiële dienstverlener aan banden. Examens, 5
(2), 14-17.
- Berkel, H.J.M. van (2008).
IJspegels; over optimale examencondities. Examens, 5 (1), 33-34.
- Berkel, H.J.M. van
(2008). Wisseling. Examens, 5 (1), 4.
- Witjes-Wooning, O.,
Berben, S., Wiellersen, C., Molema, W., Berkel, H.van, Holland, L. (2007).
Opleidingsafdeling: krachtig leerklimaat of broeikaseffect? Onderwijs
en Gezondheidszorg, 31(6),
- Berkel, H.J.M. van
(2007). Afronden of niet? Examens, 4 (3), 25-26.
- Luijten, T. &
Berkel, H.J.M. van (2007). VO-raad: een nieuwe sectororganisatie voor het
voortgezet onderwijs. Examens, 4(3), 18-20.
- Bunte, van der, J,
& Berkel, H.J.M. van (2007). Branding van examens: kans of
drama? Examens, 4 (2), 24-26.
- Berkel, H.J.M. van
(2007). De rechter grijpt in. Examens, 4 (2), 27-28.
- Berkel, H.J.M. van
(2007). Frauduleus handelen? Examens, 4 (1), 23-24.
- Berkel, H.J.M. van
(2007). Terecht of niet? Examens, 4 (1), 20-22.
- Berkel, H.J.M. van
& Dolmans, D.H.J.M. (2006). The influence of tutoring competencies on
problems, group functioning and student achievement in problem-based
learning. Medical Education, 40, 730-736.
- Berkel, H.J.M. van
(2006). Een examen met p- en h-taken. Examens, 3 (4),27.
- Berkel, H.J.M. van
& Luijten, T. (2006). Onderzoek vanuit de studeerkamer. Examens,
3 (4), 15-17.
- Berkel, H.J.M. van
& Luijten, T. (2006). Tien jaar Examenkamer. Examens, 3
(3), 18-20.
- Musal, B., Gursel,
Y., Ozan, S. Taskiran, C. & Berkel, H.J.M. van (2006). The
satisfaction levels of students on academic support and facilities,
educational activities and tutor performance in a PBL program. Journal of
the International Association of Medical Science, 16, 35-42.
- Berkel, H.J.M. van
(2006). How to assess authentic learning. Examens,
3 (2), 29.
- Berkel, H.J.M. van
(2006). Examencentra en flexibel toetsen. Examens, 3 (2), 4.
- Berkel, H.J.M. van
(2006). De nieuwe voorzitter van de NVE. Examens,
3 (1), 25-26.
- Moust, J.H.C.,
Berkel, H.J.M. & Schmidt, H.G. (2005). Signs of erosion: reflections
on three decades of problem-based learning at Maastricht
University. Higher Education, 50, 665-683.
- Hurk, M.M.M. van den,
Berkel, H.J.M. van (2005). Employment and achievement in a problem-based
curriculum. Higher Education in Europe, 30, 229-236.
- Berkel, H.J.M. van
& Schmidt, H.G. (2005). On the additional value of lectures in a
problem-based curriculum. Education for Health, 18, 45-61.
- Berkel, H.J.M. van
(2005). Aanwijzingen bij de opbouw en implementatie van een elektronische
opgavenbank. Examens, 2 (1), 20.
- Berkel, H.J.M. van
(2005). Tweede beoordeling, een tweede kans? Examens, 2 (4), 4.
- Berkel, H.J.M. van
& Luijten, T. (2005). Heeft het centraal examen
toekomst? Examens, 2 (2), 25-27.
- Berkel, H.J.M. van
(2005). Accreditatie; een zelfdiagnose. Tijdschrift voor Hoger
Onderwijs, 23, 70-72.
- Berkel, H.J.M. van
(2005). De lezer heeft gesproken. Examens, 2 (2), 4.
- Erid Dijkstra & Henk van Berkel (2004). Talenten gezocht! Een onderzoek naar het vroegtijdog opsporen van talentvolle studenten. Tijdschrift voor het hoger onderwijs
- Berkel, H.J.M. van
(2004). Zoeken naar normen; het geven van cijfers blijft een
probleem. Examens, 1 (4), 9-11.
- Luijten, T. &
Berkel, H.J.M. van. (2004). Een wijnkenner is nog geen
vinoloog. Examens, 1 (3). 26-28.
- Dijkstra, E. &
Berkel, H.J.M. van (2004). Talenten gezocht!; Een onderzoek naar het
vroegtijdige opsporen van talentvolle studenten. Tijdschrift voor
Hoger Onderwijs, 22, 174-182.
- Berkel, H.J.M. van (2004). Selectie voor universiteit: oude wijn in nieuwe zakken. Onderzoek van Onderwijs, 33, 41-43.
- Berkel, H.J.M. van
(2004). Examens voorspellen niets. Dat kunnen ze niet! Examens,
1 (2), 10-15.
- Luijten, T. &
Berkel, H.J.M. van (2004). Een kwaliteitscentrum in de
startblokken. Examens, 1 (2), 26-28.
- Berkel, H.J.M. van
(2004). Wat is betrouwbaarheid?, Examens, 1 (1), 19.
- Berkel, H.J.M. van
(2003). De waanzin van publicatielijsten. Thema (5), 60-61.
- Berkel, H.J.M. van
(2003). Repliek op Prins, Onderzoek van Onderwijs, 32 (1), 6.
- Berkel, H.J.M. van
& Wolfhagen, H.A.P. (2002). The Dutch system of external quality
assessment: description and experiences. Education for Health,
15, 335-345.
- Bruggen, H.J.M. van
& Berkel, H.J.M. van (2002). Nederlandse en Vlaamse verpleegkundigen
en hun vakliteratuur; een verklarend model. Onderwijs en
Gezondheidszorg, 26, (6), 15-22.
- Berkel, H.J.M. van
(2002). Wanneer valt het kwartje? Onderzoek van Onderwijs,
31, 46-49.
- Bruggen, H.J.M. van
& Berkel, H.J.M. van (2002). Nederlandse en Vlaamse verpleegkundigen
en hun vakliteratuur; een verklarend model. Onderwijs en
Gezondheidszorg, 26, (6), 15-22.
- Nieuwenhuis, L.,
Mulder, R., Jellema, M. & Berkel, H.J.M. van (2001). Tussen
voorschrift en autonomie; het organiseren van attractief beroepsonderwijs. Pedagogische
Studien, 78, 412-424.
- Houtepen, H.J.E.
& Berkel, H.J.M. van. (2001). Op weg naar rendementbepaling van
scholing; Richtlijnen effectevaluatie van bij- en nascholingen op
werkgedragniveau. Onderwijs en Gezondheidszorg, 5, 15-19.
- Berkel, H.J.M. van
(2001). Van visiteren naar accrediteren, een ontwikkeling ten
goede? Document, 5 (2), 7-9.
- Berkel, H.J.M. van
& Schmidt, H.G. (2000). Motivation to commit oneself as a determinant
of achievement in problem-based learning. Higher Education, 40, 231-242.
- Berkel. H.J.M. van
(2000). De visitatie illusie, Thema, (5), 25-29.
- Driessen, E., Van der
Vleuten, C.P.M., & Van Berkel, H.J.M. (1999). Beyond the
multiple-choice v. essay questions controversy: combining the best of both
worlds. Law Teacher, 33, 159-171.
- Niehuis, M.J.T.,
Berkel, H.J.M. van & Bruggen, H.J.M. Kiezen voor een verpleegkunde
opleiding. Verpleegkunde, 11, 108-120.
- Henk van Berkel & Cita van Til (1998). Group Performing in a Problem-Based Curriculum: The Development and Evaluation of an Instrument. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association (San Diego, CA, April 15-17, 1998).
- Berkel, H.J.M. van
& Bax, A.E. (1997). Introductie tot het themanummer Leren te leren:
Ontwikkelen van menselijk kapitaal. Tijdschrift voor Hoger Onderwijs,
15, 3-8.
- Kortenoever, M.,
Berkel, H.J.M. van, et al. (1997). Opleidingen logopedie
gevisiteerd. Logopedie en Foniatrie, 69, 200-206.
- Berkel, H.J.M. van
& Til, C.T. van (1997). Actieve participatie in
onderwijsgroepen. Onderzoek van Onderwijs, 26, 28-30.
- Bax, A.E., Berkel,
H.J.M. van & Boomen, I.J.H.C. van den, (Red.) (1997). Leren te leren:
ontwikkelen van menselijk kapitaal. Tijdschrift voor Hoger Onderwijs,
15, 3-84.
- Niehuis, M.J.T.,
Berkel, H.J.M. van & Bruggen, H.J.M. van der (1997). Kiezen voor een
verpleegkunde opleiding. Verpleegkunde, 11 (2), 108-120.
- Mulder, Mo. & Van
Berkel, H,J,M, (1997).Tutor, hoe vaak mag ik g wegblijven? Het spectrum,
februari
- Berkel, H.J.M. van
(1996). Rechtvaardig beoordelen en toetsen. Studiehuisreeks,
7, 35-41.
- Niehuis, M.J.T.,
Berkel, H.J.M. & Bruggen, H.J.M. van (1996). Kiezen voor een
verpleegkunde-opleiding. Verpleegkunde, 11, 108-120.
- Berkel, H.J.M. van
(1996). Rechtvaardig beoordelen en toetsen. Studiehuisreeks, 7, 36-42.
- Berkel, H.J.M. van
(1996). Beroepszaken. Studiehuisreeks, 7, 42-61.
- Berkel, H.J.M. van
(1995). Een vis met een fiets. Tijdschrift voor Hoger Onderwijs,
13, 258-262. (boekbespreking van M. Claessens: Programma-evaluatie
bij innovatie van een ingenieursopleiding).
- Berkel, H.J.M.
van, Nuy, H.J.P. & Geerligs, T. (1994). The influence of
progress tests and block tests on study behavior. Instructional
Science, 22, 315-331.
- Berkel, H.J.M. van (1994). Het Maastrichtse
onderwijssysteem toegepast op de Faculteit der Gezondheidswetenschappen.
Sanitas & Scientia, II13-15.
- Berkel, HJ.M. van
(1993). Aanwezigheidsplicht; over de verplichting om studie-onderdelen te
volgen. Onderzoek van Onderwijs, 22, 31-32.
- Berkel, H.J.M. van
(1993). Studentikoos geknoei; over de verhouding vergrijp-straf. Onderzoek
van Onderwijs, 22, 40-41.
- Berkel, H.J.M. van
(1993). Vervallen vragen; over het nut en de gevolgen van een
psychometrische toetsanalyse. Onderzoek van Onderwijs, 22, 8-9.
- Berkel, H.J.M. van
(1992). Een lange neus van een extraneus: over het optimale aantal
herkansingen. Onderzoek van Onderwijs, 21, 8-9.
- Berkel, H.J.M. van
(1992). Dierenleed en onderwijs: over dierproeven in het onderwijs en
gewetensbezwaren. Onderzoek van Onderwijs, 21, 29-30.
- Berkel, H.J.M. van
(1992). Onzorgvuldig nakijken en andere wantoestanden. Onderzoek van
Onderwijs, 21, 43-44.
- Berkel, H.J.M. van
(1992). Inzagerecht, openbaarheid en vragenvoorraad; over het tentamen als
leermiddel. Onderzoek van Onderwijs, 21, 29-30.
- Prins, J. &
H.J.M. van Berkel (1992). Het functioneren van de
propedeuse. Universiteit & Hogeschool, 39, 145-152.
- Prins, J. &
H.J.M. van Berkel (1992). Een repliek op De Gruijter. Universiteit
& Hogeschool, 39, 155-156.
- Berkel, H.J.M. van
(1991). Over deelscores. Onderzoek van Onderwijs, 20, 9.
- Berkel, H.J.M. van
(1991). Tussen vijven en zessen. Onderzoek van Onderwijs,
20, 30.
- Berkel, H.J.M. van
(1991). Fraude: een ontvanger in de zaal. Onderzoek van Onderwijs,
20, 46.
- Berkel, H.J.M. van
(1991). Over optimale tentamenomstandigheden. Onderzoek van Onderwijs,
20, 58.
- Berkel, H.J.M. van,
Graaff, E. De, Sprooten, J. & Schmidt, H.G. (1990). De eerste
ervaringen met een geïndividualiseerde toets bestaande uit 600
vragen. Tijdschrift voor Onderwijsresearch, 15,189-191.
- Berkel, H.J.M. van
(1990). Assessment in a problem-based medical curriculum. Higher
Education, 19, 123-146.
- Rameckers, E.A.A.,
Hoffman-Gorris, M.A.H. & Berkel, H.J.M. van, (1989). Een onderzoek
onder afgestudeerden van de eerstegraads Lerarenopleiding
HBO-Gezondheidszorg. Onderwijs en Gezondheidszorg, 13, 120-124.
- Berkel, H.J.M. van
& Wijnen, W.H.F.W. (1989). Landelijke examens voor
studierichtingen. Onderzoek van Onderwijs, 18, 27-29.
- Graaff, E. de,
Berkel, H.J.M. van & Drop, M.J. (1989). Simulatie van initieel medisch
probleemoplossen. Bulletin Medisch Onderwijs, 8, 88-93.
- Berkel, H.J.M. van
(1989). Vergeten en opnieuw beginnen. Onderzoek van Onderwijs,
18, 6-9.
- Berkel, H.J.M. van
& Bax, A.E. (1988). Het schrijven van meerkeuze-vragen. Onderzoek
van Onderwijs, 17, 52-55.
- Berkel, H.J.M. van
& Bax, A.E. (1988). Beoordelen in het onderwijs: een
noodzaak. Onderzoek van Onderwijs, 17, 51.
- Berkel, H.J.M. van
(1987). De betrouwbaarheid van drie
discriminatie-indices. Tijdschrift voor Onderwijsresearch,
12, 365-368.
- Berkel, H.J.M. van
(1986). En je haalde zulke mooie cijfers..! Een notitie over
gebruiksmogelijkheden en kwaliteitsverhoging van examens. Onderzoek
van Onderwijs, 15, 15-19.
- Berkel, H.J.M. van
(1986). De kwaliteit van het hoger onderwijs. Tijdschrift voor Hoger
Onderwijs, 4, 19-28.
- Berkel, H.J.M. van
& Bax, A.E. (1984). Jouw woord tegen het mijne! mondeling
tentamineren. Onderzoek van Onderwijs, 13, 35-37.
- Berkel, H.J.M. van,
van den Brink, W.P. & Vorst, H.C.M. (1984). Beschrijvende modellen
voor de retentie van geleerde tentamenstof. Tijdschrift voor
Onderwijsresearch, 9, 201-206.
- Berkel, H.J.M. van
(1983). Toelating tweede fase; een reactie op Hofstee, Onderzoek van
Onderwijs, 12,3.
- Berkel, H.J.M. van
(1982). Een impressie van het AERA en het NCME congres
1982. VOR-bulletin, 6, 15-17.
- Berkel, H.J.M. van
(1982). Over de toelating tot de tweede fase; problemen en een
oplossing. Universiteit en Hogeschool, 29, 1-16.
- Berkel, H.J.M. van
(1982). Vooralsnog loten om een plaats in de tweede fase; een repliek op
Wiegersma. Universiteit en Hogeschool, 29, 94-97
- Berkel, H.J.M. van
(1982). Landelijk gewogen loting bij toelating tot de tweede fase. Onderzoek
van Onderwijs, 11, 35-37.
- Berkel, H.J.M. van
(1981). Verdrinkt werkstudent in twee-fasenstructuur? Onderzoek van
Onderwijs, 10, 11-14.
Auteur van hoofdstukken in boeken
- Henk van Berkel & Dorien Hopster-den Otter (2025). Lexicon. In: Tamara van Schilt-Mol, Kelly Beekman, Desrirée Joosten-ten Brinke, Kim Schilkamp, Judith Gulikers, Dorien Hopster-den Otter, Henk van Berkel & Anneke Bax (Eds.) (2025). Toetsen in het voortgezet onderwijs. Amsterdam: Boom.
- Henk van Berkel & Dorien Hopster-den Otter (2025). In: Tamara van Schilt-Mol, Kelly Beekman, Desrirée Joosten-ten Brinke, Kim Schilkamp, Judith Gulikers, Dorien Hopster-den Otter, Henk van Berkel & Anneke Bax (Eds.) (2025). Toetsen in het voortgezet onderwijs. Amsterdam: Boom.
- Kelly Beekman, Henk van Berkel & Falk Hübner (2025). Alternatieve toetsvormen. In: Tamara van Schilt-Mol, Kelly Beekman, Desrirée Joosten-ten Brinke, Kim Schilkamp, Judith Gulikers, Dorien Hopster-den Otter, Henk van Berkel & Anneke Bax (Eds.) (2025). Toetsen in het voortgezet onderwijs. Amsterdam: Boom.
- Anneke Bax, Maartje Henderikx & Henk van Berkel (2025). Toetsen met groepswerk. In: Tamara van Schilt-Mol, Kelly Beekman, Desrirée Joosten-ten Brinke, Kim Schilkamp, Judith Gulikers, Dorien Hopster-den Otter, Henk van Berkel & Anneke Bax (Eds.) (2025). Toetsen in het voortgezet onderwijs. Amsterdam: Boom.
- Desirée Joosten-ten Brinke, Henk van Berkel, Anneke Bax, Emre Yilmazturk & Brigitte Ortmans-Maenen (2025). Toetsen met een mondelinge toets. In: Tamara van Schilt-Mol, Kelly Beekman, Desrirée Joosten-ten Brinke, Kim Schilkamp, Judith Gulikers, Dorien Hopster-den Otter, Henk van Berkel & Anneke Bax (Eds.) (2025). Toetsen in het voortgezet onderwijs. Amsterdam: Boom.
- Henk van Berkel, Anneke Bax & Emre Yilmazturk (2025). Toetsen met gesloten vragen. In: Tamara van Schilt-Mol, Kelly Beekman, Desrirée Joosten-ten Brinke, Kim Schilkamp, Judith Gulikers, Dorien Hopster-den Otter, Henk van Berkel & Anneke Bax (Eds.) (2025). Toetsen in het voortgezet onderwijs. Amsterdam: Boom.
- Cor Sluijter, Henk van Berkel & Desirée Joosten-ten Brinke. (2025). Normeren en cijfers geven. In: Tamara van Schilt-Mol, Kelly Beekman, Desrirée Joosten-ten Brinke, Kim Schilkamp, Judith Gulikers, Dorien Hopster-den Otter, Henk van Berkel,& Anneke Bax (Eds.) (2025). Toetsen in het voortgezet onderwijs. Amsterdam: Boom.
- Henk van Berkel, Anneke Bax, Desirée Joosten-ten Brinke, Arnold Brouwer & Suzanne van der Horst (2025). Het summatieve toetsproces ontleed. In: Tamara van Schilt-Mol, Kelly Beekman, Desrirée Joosten-ten Brinke, Kim Schilkamp, Judith Gulikers, Dorien Hopster-den Otter, Henk van Berkel,& Anneke Bax (Eds.) (2025). Toetsen in het voortgezet onderwijs. Amsterdam: Boom.
- Berkel, Henk van (2023). Lexicon. In: Henk van Berkel, Anneke Bax, Desirée Joosten-ten Brinke, Kelly Beekman & Tamara van Schilt-Mol (Eds.) (2023). Toetsen in het hoger onderwijs. Amsterdam: Boom.
- Berkel, Henk van. Beoordelaarseffecten (2023). In: Henk van Berkel, Anneke Bax, Desirée Joosten-ten Brinke, Kelly Beekman & Tamara van Schilt-Mol (Eds.) (2023). Toetsen in het hoger onderwijs. Amsterdam: Boom.
- Berkel, Henk van & Kwikkers, Peter (2023).Toetsen en de rechtsbescherming. In: Henk van Berkel, Anneke Bax, Desirée Joosten-ten Brinke, Kelly Beekman & Tamara van Schilt-Mol (Eds.) (2023). Toetsen in het hoger onderwijs. Amsterdam: Boom.
- Meeuwen, Ludo van & Berkel, Henk van (2023). Fraudepreventie in toetsing; ketensamenwerking. In: Henk van Berkel, Anneke Bax, Desirée Joosten-ten Brinke, Kelly Beekman & Tamara van Schilt-Mol (Eds.) (2023). Toetsen in het hoger onderwijs. Amsterdam: Boom.
- Bax, Anneke, Henderikx, Maartje & Berkel, Henk van (2023). Toetsen van groepswerk en samenwerking. In: Henk van Berkel, Anneke Bax, Desirée Joosten-ten Brinke, Kelly Beekman & Tamara van Schilt-Mol (Eds.) (2023). Toetsen in het hoger onderwijs. Amsterdam: Boom.
- Hübner, Falk, Beekman, Kelly & Berkel, Henk van (2023), Toetsen met alternatieve toetsvormen. In: Henk van Berkel, Anneke Bax, Desirée Joosten-ten Brinke, Kelly Beekman & Tamara van Schilt-Mol (Eds.) (2023). Toetsen in het hoger onderwijs. Amsterdam: Boom.
- Berkel, Henk van & Bax, Anneke. (2023).Toetsen met een mondelinge toets. In: Henk van Berkel, Anneke Bax, Desirée Joosten-ten Brinke, Kelly Beekman & Tamara van Schilt-Mol (Eds.) (2023). Toetsen in het hoger onderwijs. Amsterdam: Boom.
- Berkel, Henk van & Bax, Anneke. (2023). Toetsen met gesloten vragen. In: Henk van Berkel, Anneke Bax, Desirée Joosten-ten Brinke, Kelly Beekman & Tamara van Schilt-Mol (Eds.) (2023). Toetsen in het hoger onderwijs. Amsterdam: Boom.
- Berkel, Henk van.(2023). De do's en de don'ts bij het toetsproces. In: Henk van Berkel, Anneke Bax, Desirée Joosten-ten Brinke, Kelly Beekman & Tamara van Schilt-Mol (Eds.) (2023). Toetsen in het hoger onderwijs. Amsterdam: Boom.
- Sluijter, Cor & Berkel, Henk van. (2023). Normeren en cijfer geven. In: Henk van Berkel, Anneke Bax, Desirée Joosten-ten Brinke, Kelly Beekman & Tamara van Schilt-Mol (Eds.) (2023). Toetsen in het hoger onderwijs. Amsterdam: Boom.
- Berkel, Henk van & Bax, Anneke. (2023). Het meten van psychometrische toetskwaliteit. In: Henk van Berkel, Anneke Bax, Desirée Joosten-ten Brinke, Kelly Beekman & Tamara van Schilt-Mol (Eds.) (2023). Toetsen in het hoger onderwijs. Amsterdam: Boom.
- Berkel, Henk van, Bax, Anneke & Joosten-ten Brinke, Desirée. (2023). Het toetsproces ontleed. In: Henk van Berkel, Anneke Bax, Desirée Joosten-ten Brinke, Kelly Beekman & Tamara van Schilt-Mol (Eds.) (2023). Toetsen in het hoger onderwijs. Amsterdam: Boom.
- Berkel, H.J.M. van, Bax, A.E. & Joosten-ten Brinke (2017). Het toetsproces ontleed. In: Henk van Berkel, Anneke Bax & Desiree Joosten-ten Brinke (Eds.) (2017). Toetsen in het hoger onderwijs. Houten: Bohn Stafleu Van Loghum (4de, herziene druk).
- Berkel, H.J.M. & Bax, A.E. (2017). Het meten van toetskwaliteit. In: Henk van Berkel, Anneke Bax & Desiree Joosten-ten Brinke (Eds.) (2017). Toetsen in het hoger onderwijs. Houten: Bohn Stafleu Van Loghum (4de, herziene druk).
- Geerligs, T., Schmidt, H., Kokx, I. & Berkel, H.J.M. van (2017). Alternatieve toetsvormen. In: Henk van Berkel, Anneke Bax & Desiree Joosten-Ten Brinke (Eds.). Toetsen in het hoger onderwijs. Houten: Bohn, Stafleu, Van Loghum, 4de herziene druk.
- Berkel, H.J.M. & Meeuwen, L. (2017). Toetsen zonder plagiëren. In: Henk van Berkel, Anneke Bax & Desiree Joosten-Ten Brinke (Eds.). Toetsen in het hoger onderwijs. Houten: Bohn, Stafleu, Van Loghum, 4de herziene druk.
- Berkel, H.J.M. van (2017). Toetsen en de rechtsbescherming van examinandi. In: Henk van Berkel, Anneke Bax & Desiree Joosten-Ten Brinke (Eds.). Toetsen in het hoger onderwijs. Houten: Bohn, Stafleu, Van Loghum, 4de herziene druk.
- Berkel, H.J.M. van (2017). Lexicon. In: Henk van Berkel, Anneke Bax & Desiree Joosten-Ten Brinke (Eds.). Toetsen in het hoger onderwijs. Houten: Bohn, Stafleu, Van Loghum, 4de herziene druk.
- Berkel, H.J.M. van (2017). Beoordelaarseffecten. Bijlage in hoofdstuk 12 Toetsen met open vragen. In: Henk van Berkel, Anneke Bax & Desiree Joosten-Ten Brinke (Eds.). Toetsen in het hoger onderwijs. Houten: Bohn, Stafleu, Van Loghum, 4de herziene druk.
- Bos, Paul van den, Veldhuizen, Bert van, Waterreus, Ib & Berkel, Henk van (2015). Beginnen als docent. In: Henk van Berkel, Danielle Verstegen, Michael Nieweg en Anneke Bax (Eds.) Doceren in het hoger onderwijs; een introductie. Groningen: Noordhoff.
- Schriemer, Margreet, Hout, Hans van, Terlouw, Cees & Berkel, Henk van (2015). Werken in een onderwijsorganisatie. In: Henk van Berkel, Danielle Verstegen, Michael Nieweg en Anneke Bax (Eds.) Doceren in het hoger onderwijs; een introductie. Groningen: Noordhoff.
- Geerligs, T.,
Schmidt, H., Kokx, I. & Berkel, H.J.M. van (2014). Creatieve
toetsvormen. . In: Henk van Berkel, Anneke Bax & Desiree Joosten-Ten
Brinke (Eds.). Toetsen in het hoger onderwijs. Houten: Bohn, Stafleu, Van
Loghum, 3de druk.
- Bax, A., Perrenet, J.
en Berkel, H.J.M. van (2014). Toetsen van groepswerk. In: Henk van Berkel,
Anneke Bax & Desiree Joosten-Ten Brinke (Eds.). Toetsen in het hoger
onderwijs. Houten: Bohn, Stafleu, Van Loghum, 3de druk.
- Berkel, H.J.M. van
(2012). Toetsen zonder plagiëren. In: Henk van Berkel, Anneke Bax &
Desiree Joosten-Ten Brinke (Eds.). Toetsen in het hoger onderwijs. Houten:
Bohn, Stafleu, Van Loghum, 3de druk.
- Berkel, H.J.M. van
(2012). Het rendementsprobleem. In: Henk van Berkel, Ellen Jansen &
Anneke Bax (Eds.) Studiesucces bevorderen: het kan en is niet moeilijk.
Den Haag: Boom|Lemma.
- Marjolein Torenbeek, Jan Kamphorst, Henk van Berkel, Ellen Jansen, E., & Anneke Bax. (2012). Achtergrondkenmerken van de student en aansluiting in het hoger onderwijs. Hanze Hogeschool.
- Berkel, H.J.M. van
& Joosten-Ten Brinke D. (2012). Pieter Drenth; de man van wetenschap
en bestuur. In: Henk van Berkel & Annemarie de Knecht-van Eekelen
(Eds.) Kopstukken uit de Nederlandse examenwereld. Neer:
Kloosterhof.
- Burg, J. ter &
Berkel, H.J.M. van (2012). Don Mellenbergh, de laatste der generalisten.
In: Henk van Berkel & Annemarie de Knecht-van Eekelen
(Eds.) Kopstukken uit de Nederlandse examenwereld. Neer: Kloosterhof.
- Berkel, H.J.M. van
& Molkenboer, H. (2012). Dato de Gruijter; "Ik wil de
psychometrie toegankelijk maken." In: Henk van Berkel & Annemarie
de Knecht-van Eekelen (Eds.) Kopstukken uit de Nederlandse
examenwereld. Neer: Kloosterhof.
- Berkel, H.J.M. van
& Joosten-Ten Brinke D. (2012). Wim Hofstee; Hofstee beoordeelt de
beoordelaar. In: Henk van Berkel & Annemarie de Knecht-van Eekelen
(Eds.) Kopstukken uit de Nederlandse examenwereld. Neer:
Kloosterhof.
- Kamp, R.J.A.,
Dolmans, D.H.J.M., Berkel, H.J.M. van, & Schmidt, H.G. (2011). Can
students adequately evaluate the activities of their peers in
PBL? Medical Teacher, 33, 145-150.
- Henk van Berkel (2011). Vieze woorden. Tijdschrift voor Medisch Onderwijs, 30(3), 120.
- Dolmans, D.H.J.M.,
Stalmeijer, R., Berkel, H.J.M. van, & Wolfhagen, I.
(2010). Quality Assurance of teaching and learning: enhancing the
quality culture. In: Tim Dornan, Karen Mann, Albert Scherpbier & John
Spencer (Eds.) Medical education; theory and
practice. Edinburgh: Churchill Livingstone/Elsevier.
- Stalmeijer, R.,
Dolmans, D., Berkel, H. van & Wolfhagen, I. (2010). Quality Assurance. In:
Henk van Berkel, Albert Scherpbier, Harry Hillen & Cees van der
Vleuten (Eds.) Lessons from problem-based learning. Oxford: Oxford
Press.
- Wolfhagen, I.,
Stalmeijer, R., Berkel, H. van & Dolmans, D. (2010). Interne
kwaliteitszorg in ontwikkeling. In: Henk van Berkel, Anneke Bax & Hans
van Hout (Eds.) Kennis delen en inspireren. Groningen: Noordhoff.
- Berkel, H.J.M. van
(2006). Systeemkenmerken van hoger onderwijsrendement. In: Hans van Hout,
Geert van Dam, Marcel Mirande, Cees Terlouw & Jos Willems
(Eds.) Vernieuwing in het Hoger Onderwijs; Onderwijskundig
Handboek. Assen: Van Gorcum.
- Berna Musal, Yucel Gursel Sema Ozan, Cahit Caskiran & Henk van Berkel, H. (2006). The satisfaction levels of students on academic support and facilities, educational activities and tutor performance in a PBL Program. J Int Ass Med Sci Educ (JIAMSE), 16, 35-42.
- Berkel, H.J.M. van
(2006). Het opsporen van plagiaat: twee methoden nader uitgewerkt. In:
Berkel, H.J.M. van, & Bax, A.E. (Eds.). Toetsen in het hoger
onderwijs. Houten/Diegem: Bohn Stafleu Van Loghum (tweede druk).
- Berkel, H.J.M. van (2005). Voorwoord in de afscheidsbundel voor Peter Bouhuijs.
- Nieuwenhuis, L.,
Mulder, R. & Berkel, H.J.M. van (2004). Improving the quality of
teaching-learning arrangements in VET. In: Nijhof, W.J., & Esch, W.
(Eds.). Unravelling policy, power, process and
performance. 's-Hertogenbosch: Cinop.
- Mulder, R.,
Nieuwenhuis, L., & Berkel, H.J.M. van (2004). The quality of
examinations arrangements. In: Nijhof, W.J., & Esch, W.
(Eds.). Unravelling policy, power, process and
performance. 's-Hertogenbosch: Cinop.
- Berkel, H.J.M. van,
(2002, 2006). Toetsen van groepsgedrag. In: Berkel, H.J.M. van, & Bax,
A.E. (Eds.). Toetsen in het hoger onderwijs. Houten/Diegem: Bohn
Stafleu Van Loghum.
- Berkel, H.J.M. van,
& Bax, A.E. (2002). Toetsen in het hoger onderwijs. In: Berkel, H.J.M.
van, & Bax, A.E. (Eds.). Toetsen in het hoger
onderwijs. Houten/Diegem: Bohn Stafleu Van Loghum.
- Berkel, H.J.M. van,
& Bax, A.E. (2002, 2006, 2014). Het toetsproces ontleed. In: Berkel,
H.J.M. van, & Bax, A.E. (Eds.). Toetsen in het hoger
onderwijs. Houten/Diegem: Bohn Stafleu Van Loghum.
- Berkel, H.J.M. van,
& Bax, A.E. (2002, 2006, 2014). Toetsen: toetssteen of dobbelsteen?
In: Berkel, H.J.M. van, & Bax, A.E. (Eds.). Toetsen in het hoger
onderwijs. Houten/Diegem: Bohn Stafleu Van Loghum.
- Berkel, H.J.M. van,
& Wijnen, H.F.H.W. (2002, 2006,20014). Het geven van cijfers. In:
Berkel, H.J.M. van, & Bax, A.E. (Eds.). Toetsen in het hoger
onderwijs. Houten/Diegem: Bohn Stafleu Van Loghum.
- Berkel, H.J.M. van,
& Bax, A.E. (2002,2006,2014). Toetsen met gesloten vragen. In: Berkel,
H.J.M. van, & Bax, A.E. (Eds.). Toetsen in het hoger
onderwijs. Houten/Diegem: Bohn Stafleu Van Loghum.
- Berkel, H.J.M. van,
& Bax, A.E. (2002, 2006, 2014). Toetsen met een mondelinge toets. In:
Berkel, H.J.M. van, & Bax, A.E. (Eds.). Toetsen in het hoger
onderwijs. Houten/Diegem: Bohn Stafleu Van Loghum.
- Bruijn, E. de, Doets, C., Nieuwenhuis, L., Mulder, R., Jellema, M., & Berkel, H.J.M. van., (2001). Evaluatie van de wet educatie en beroepsonderwijs; de evaluatie van een besturingsparadigma II. In: Eck, E. van, Griffioen, D., Hout, H. van, & Peetsma, T. (Samenstellers). Onderwijsonderzoek in Nederlanden Vlaanderen: Proceedings van de 28steOnderwijsrearchdagen 2001. Amsterdam: SCO-Kohnstamm Instituut.
- Berkel, H.J.M. van,
(2001). De visitatievalkuil. In: Eck, E. van, Griffioen, D., Hout, H. van,
& Peetsma, T. (Samenstellers). Onderwijsonderzoek in Nederlanden
Vlaanderen: Proceedings van de 28ste Onderwijsresarchdagen 2001.
Amsterdam: SCO-Kohnstamm Instituut.
- Bisscheroux,
T.J.H.I., Berkel, H.J.M. van, & Vermunt, J.D.H.M. (2001). Factoren van
invloed op de perceptie van de studieloopbaan. In: Eck, E. van, Griffioen,
D., Hout, H. van, & Peetsma, T. (Samenstellers). Onderwijsonderzoek
in Nederlanden Vlaanderen: Proceedings van de
28ste Onderwijsrearchdagen 2001. Amsterdam: SCO-Kohnstamm
Instituut.
- Berkel, H.J.M. van,
& Hurk, M.M. van der, (2001). Beinvloeden van studiegedrag aan een
faculteit met probleem-gestuurd onderwijs. In: Eck, E. van, Griffioen, D.,
Hout, H. van, & Peetsma, T. (Samenstellers). Onderwijsonderzoek
in Nederlanden Vlaanderen: Proceedings van de
28ste Onderwijsresarchdagen 2001. Amsterdam: SCO-Kohnstamm
Instituut.
- Berkel, H.J.M. van
(2000). Psychometrische indicatoren voor toetsen. In G.W.H. Heijnen &
S. Meeder (Eds.) Toetsen en ICT in het hoger onderwijs. Utrecht:
Stichting SURF.
- Til, C.T. van,
Berkel. H.J.M. van & Vleuten, C.P.M. van der, (1996).
Voortgangstoetsscores en wijze van toetsvoorbereiding bij verschillend
probleemgestuurd studiegedrag. In: Th. J. ten Cate, J.H. Dikkers, E.
Houtkoop. M.C. Pollemans, J. Pols & J.A. Smal (Eds..) Gezond
Onderwijs 5, Houten: Boon Stafleu Van Loghum.
- Til, C.T. van &
Berkel, H.J.M. van (1995). De invloed van de vraagtekenoptie op de
toetsscore bij kennistoetsen met juist/onjuist vragen. In: J. Pols, Th. J.
ten Cate, E. Houtkoop, M.C. Pollemans & J.A. Smal (Eds.) Gezond
Onderwijs 4, Houten/Zaventem: Bohn Stafleu Van Loghum.
- Berkel, H.J.M. van
(1993). Beoordelen in stappen. In: H.J.M. van Berkel & A.E. Bax
(Eds.) Beoordelen in het onderwijs. Almere: Versluys.
- Til, C. T. van, Van
der Vleuten, C. P. M., & Van Berkel, H. J. M. (1998). Meten van
studiegedrag binnen probleemgestuurd onderwijs: zelfstudie-activiteiten,
groepsactiviteiten en studieresultaten. In: A. M. J. J. Verweij, E. A.
Albersnagel, T. J. ten Cate, J. Denekens, J. H. Dikkers, R. Remmen, J. A.
Smal, & G. W. G. Spaai (Eds.), Gezond
Onderwijs. Houten/Diegem: Bohn Stafleu Van Loghum.
- Berkel, H.J.M. van,
& Bax, A.E. (1997). Introductie tot het themanummer Leren te Leren:
Ontwikkelen van menselijk kapitaal. Tijdschrift voor Hoger Onderwijs,
- Berkel, H.J.M. van,
Bax, A.E. & Boomen, I. van den (1997). Literatuuroverzicht met
betrekking tot Leren te leren. Tijdschrift voor Hoger Onderwijs,
- Berkel, H.J.M. van
(1995). Het beoordelen van werkstukken; de huidige praktijk voldoet
uitstekend. Spectrum, januari.
- Til, C.T. van &
Berkel, H.J.M. van (1994). Het functioneren van studenten in de
onderwijsgroepen beoordeeld: de ontwikkeling van een instrument voor
actieve participatie. In: E. Houtkoop, J. Pols, M.C. Pollemans, A.J.J.A.
Scherpbier & G.M. Verwijnen (Eds.) Gezond Onderwijs 3,
's-Gravenhage: Haagse Hogeschool.
- Berkel, H.J.M. van
& Starren, J. (1993). Beoordelen met studietoetsen. In: H.J.M. van
Berkel & A.E. Bax (Eds.) Beoordelen in het
onderwijs. Almere: Versluys.
- Starren, J. &
Berkel, H.J.M. van (1993). Specifieke eisen aan oordelen. In: H.J.M. van
Berkel & A.E. Bax (Eds.) Beoordelen in het
onderwijs. Almere: Versluys.
- Berkel, H.J.M. van
& Bax, A.E. (1993). Beoordelen met meerkeuze-vragen. In: H.J.M. van
Berkel & A.E. Bax (Eds.) Beoordelen in het
onderwijs. Almere: Versluys.
- Berkel, H.J.M. van
& Bax, A.E. (1993). Beoordelen met een mondelinge toets. In: H.J.M.
van Berkel & A.E. Bax (Eds.) Beoordelen in het
onderwijs. Almere: Versluys.
- Berkel, H.J.M. van,
C.P.M. van der Vleuten & W.H.F.W. Wijnen. (1993) Voortgangstoetsen.
Maastricht: Onderwijsresearchdagen '93. In: H.J.M. van Berkel
(Ed.). Onderwijsonderzoek in Nederland en Vlaanderen
1993. Houten: Bohn, Stafleu & Van Loghum.
- Berkel, H.J.M. van,
Sprooten, J. & Graaff, E. de. (1993). An individualized assessment
test consisting of 600 items. In: P.A.J. Bouhuijs, H.G. Schmidt, &
H.J.M. van Berkel, (Eds.) Problem-based learning as an
educational strategy. Maastricht: Network Publications.
- Berkel, H.J.M. van,
Sprooten. J. (1992). Kennismeting bij docenten aan de Faculteit der
Gezondheidswetenschappen. In: C.P.M. van der Vleuten, A.J.J.A. Scherpbier
& M.C. Pollemans (Eds.)Gezond Onderwijs. Houten/Zaventem: Bohn,
Stafleu Van Loghum.
- Berkel, H.J.M. van,
Houtkoop, E. & Tromp, H. (1990). Voortgangstoetsen en
kwaliteitsbewaking. In: G.W.H. Heijnen, T.H. Joostens & A.I.
Vroeijenstijn (Eds.) Kwaliteitszorg; waarborg voor kwaliteit in het
hoger onderwijs. Groningen: COWOG.
- Berkel, H.J.M. van
& Wijnen, W.H.F.W. (1989). Vergelijkende examens tussen
universiteiten. In: J. Bartelds, K. Brants, W. Gerritsen van der Hoop, M.
Hulshof & M. van der Weiden (Eds.)Contactgroep Research Wetenschappelijk
Onderwijs, studiedag 1987. Utrecht: CRWO.
- Berkel, H.J.M. van
(1986). Een evaluatie van vier methoden voor het beoordelen van
toetsvraageigenschappen. In W.J. van der Linden (Ed.) Moderne
methoden voor toetsconstructie en -gebruik. Lisse: Swets &
Zeitlinger, p.130-138.
- Berkel, H.J.M. van (1984). Discussiepunten voor het thema Deeltijdonderwijs op de CRWO-studiedag d.d. 14 december 1983. In: A.E. Bax (Ed.). Verslag van de CRWO-studiedag. Den Haag: Academische Raad/CBOWO.
- Berkel, H.J.M. van (1981). De heterogeniteit van de binnenkomende studenten. In A.E. Bax (Ed.). Presentaties gehouden op de CRWO-studiedag te Rotterdam; 16-2-1981. Voorburg: Academische Raad/CBOWO.
Auteur van artikelen in verschillende media
- Berkel, H.J.M. van (2023). Afhankelijke studenten. Observant ,18 juni.
- Berkel, H.J.M. van (2023). Leijendekker-Berlusconi. NRC, 16 juni.
- Berkel, H.J.M. van (2023). Loten en selecteren. Trouw, 15 februari.
- Berkel, H.J.M. van (2022). Ontkerkelijking. De Limburger, 28 december.
- Berkel, H.J.M. van (2022). Van Nieuwkerk. De Limburger, 26 november.
- Berkel, H.J.M. van (2021). Ontgroening. NRC, 16 september.
- Berkel, H.J.M. van (2020). Afronding competities, De Limburger, maart 2023
- Berkel, H.J.M. van (2020). Van competentietoetsen naar assessments; over de teloorgang van competentietoetsing en de lessen hieruit. ScienceGuide, 18 september. (https://www.scienceguide.nl/2020/12/van-competentietoetsen-naar-assessments/)
- Berkel, H.J.M. van (2019). Onana. De Limburger, 15 mei.
- Berkel, H.J.M. van (2018). Bindend studieadvies. Observant (4), 20 september.
- Berkel, H.J.M. van (2018). Sloppy research. Observant, april.
- Berkel, H.J.M. van (2018). Gatti. NRC, 7 augustus.
- Berkel, H.J.M. van (2017). Weg met selectie, leve de gewogen loting. Observant (18), 10.
- Berkel, H.J.M. van (2018). Gemakzucht. De Limburger, 12 december.
- Berkel, H.J.M. van & Bax, Anneke (2015). Doceren in het hoger onderwijs. PABO-platform, oktober 2015, http://paboplatform.noordhoff.nl/magazine/op-zoek-naar-ideaal-leraarschap-de-opleiding/#ervaringen-van-beginnende-docenten.
- Berkel, H.J.M. van (2014). Waarom moet ik dood van de UM? Observant (2), 4 september.
- Berkel, H.J.M. van
(2014). Het gelijk van Poetin. De Limburger, 10 april.
- Berkel, H.J.M. van
(2013). Naïef. De Limburger, 24 december.
- Berkel, H.J.M. van
(2013). Rankings. Observant (7), 6.
- Berkel, H.J.M. van
(2013). Lintjes zijn niet voor zondagskinderen. Observant (31), 6.
- Berkel, H.J.M. van
(2013). Vlaggetjesdag. Observant
(35), 6.
- Berkel, H.J.M. van
(2013). Gebedsgenezer. Observant (21), 6.
- Berkel, H.J.M. van
(2012). Opeenstapeling van weeffouten. ScienceGuide, september 28.
- Berkel, H.J.M. van
(2012). Rekensommetje. De Limburger, 2 februari.
- Berkel, H.J.M. van (2011).
Hoogleraar is slager die zijn eigen vlees keurt. Trouw, 21
december.
- Berkel, H.J.M. van
(2011). Vieze woorden. Tijdschrift voor medisch onderwijs, 30, 120.
- Berkel, H.J.M. van
(2011). Als iets bij zo'n intakegesprek te faken is, is het wel motivatie. NRC/Handelsblad, 10
februari.
- Berkel, H.J.M. van (2008). Tweetaligheid. Observant, 28.
- Berkel, H.J.M. van
(2007). De zaak Ritzen. Observant, 30 augustus
- Berkel, H.J.M. van (2006). We gaan weer selecteren, maar hoe dan? Science Guide, juni.
- Berkel, H.J.M. van
(2006). Benoeming bestuursduo FHML. Observant, 7 december
- Berkel, H.J.M. van
(2005). Hoe nu verder? (niet gepubliceerd).
- Berkel, H.J.M. van
(2005). Niet ranken maar denken. Observant, 29, 4.
- Berkel, H.J.M. van
(2004). In kwestie Fernhout: geen fatsoensrakkerij maar ook niet 'blijf
van onze collega'. Observant, 22 april.
- Berkel, H.J.M. van
(2004). Ex-rechter 2. De Limburger, 24 april 2004.
- Berkel, H.J.M. van
& Meulen, E. van der (2004). Studiestakers na het eerste jaar BAMA.
Onderwijsnieuwsbrief.
- Berkel, H.J.M. van
(2004). Ik vind het natuurlijk prima … Observant, 7 augustus
- Berkel, H.J.M. van
(2004). Wie veel schrijft, schrijft veel over. Observant, 4
maart.
- Berkel, H.J.M. van
(2004). Hef belasting op vrouwen! NRC, 30 januari
- Berkel, H.J.M. van
(2003). Dom, dommer, domst? NRC, 16 september.
- Berkel, H.J.M. van
(2000). De parabel van de klapschaats. Observant, 21 december.
- Berkel, H.J.M. van
(2000). Het Roept-U-Maar model. Observant, 17 februari.
- Berkel, H.J.M. van
(2000). Studiehuis. NRC, 3 januari.
- Berkel, H.J.M. van
(2000). De vertroetelfactor op de Nederlandse universiteiten/Nederlandse
universiteit lijkt een kleuterschool. Trouw, 29 april.
- Mulders, M. & H.J.M. van Berkel (1997). Tutor, hoe vaak mag ik nog afwezig zijn? Spectrum, februari.
- Berkel, H.J.M. van
(1997). Alternatief voor loting deugt evenmin. De Volkskrant, 2
april.
- Berkel, H.J.M. van
(1995). Het beoordelen van afstudeerwerkstukken: de huidige praktijk
voldoet uitstekend. Spectrum, 2, 3-4.
- Berkel, H.J.M. van
(1994). Het Maastrichtse onderwijssysteem toegepast op de Faculteit der
Gezondheidswetenschappen. Sanitas & Scientia, 2, 13-15.
- Berkel, H.J.M. van
(1988). De voortgangstoets zal wijzigen. Bulletin
gezondheidswetenschappen.
- Berkel, H.J.M. van
(1988). Universiteiten renderen goed. NRC/Handelsblad, 22 april.
- Berkel, H.J.M. van
(1987). Kwaliteit van universiteit goed te bewaken. De
Volkskrant, 14 november.
- Berkel, H.J.M. van
(1985). Straks: massahogescholen en elite-universiteiten. De
Volkskrant, 13 april.
- Berkel, H.J.M. van (1983). De taakverdeling leidt tot onderwijs dat niet is toegesneden op maatschappelijke ontwikkelingen en tot een lager studierendement. Folia, 36,
- Berkel, H.J.M. van (1982). Loten om een plaats is zeker geen zwaktebod. De Volkskrant, 16 september.
- Berkel, H.J.M. van
(1982). Een impressie van de AERA en het NCME congres
1982. VOR-bulletin, 6, 15-17.
- Berkel, H.J.M. van (1995). Diefstal van winkelwagentjes, Vrij Nederland, 16 december.