De auteur



Auteur van boeken
  1. Berkel, Henk van, Bax, Anneke, Joosten-ten Brinke, Desirée, Beekman, Kelly, & Van Schilt-Mol, Tamara (Eds.) (2023). Toetsen in het hoger onderwijs. Amsterdam: Boom (5de herziene editie).
  2. Zoontjens, P.J.J. & Berkel, H.J.M. van (2021). Tussen toets en bestuur. De positie van de examencommissie in het hoger onderwijs. Den Haag: Boom.
  3. Berkel, Henk van (2019). Juridisch correct examineren. Een studie naar uitspraken van beroepscolleges in het hoger onderwijs. Tilburg University. (Academisch proefschrift)                Dit boek is rechtstreeks bij de auteur te bestellen: henkvanberkel22@gmail.com. Kosten € 55, inclusief verzendkosten, te voldoen na ontvangst van de rekening.
  4. Berkel, H.J.M. van, Bax, A.E. & Joosten-ten Brinke, D. (Eds.) (2017). Toetsen in het hoger onderwijs. Houten: Bohn Stafleu Van Loghum (4de, herziene druk).
  5. Berkel, Henk van, Verstegen, Danielle, Nieweg, Michael & Bax, Anneke (Eds.) (2015). Doceren in het hoger onderwijs; een introductie. Groningen: Noordhoff.
  6. Berkel, H.J.M. van, Bax, A.E. & Joosten-ten Brinke, D. (Eds.) (2014). Toetsen in het hoger onderwijs. Houten: Bohn Stafleu Van Loghum (3de, geheel herziene druk).
  7. Berkel, H.J.M. van, Jansen, E., & Bax, A.E. (Eds.) (2012). Studiesucces bevorderen: het kan en is niet moeilijk. Bewezen rendementsverbeteringen in het hoger onderwijs. Den Haag: Boom|Lemma.
  8. Berkel, H.J.M. van & De Knecht-van Eekelen (Eds.) (2012). Kopstukken uit de Nederlandse examenwereld. Neer: Kloosterhof.
  9. Berkel, H.J.M. van, Bax, A.E., & Hout, J.F.M.J. van (Eds.) (2010). Kennisdelen en inspireren; toen, nu en in de toekomst. Groningen: Noordhoff.
  10. Berkel, H.J.M. van, Scherpbier, A., Hillen, H. & Vleuten, C.P.M. van der (Eds.) (2010). Learning from problem-based learning. Oxford: Oxford University Press.
  11. Berkel, H.J.M. van, & Bax, A.E. (Eds.) (2006). Toetsen in het hoger onderwijs. Houten: Bohn Stafleu Van Loghum (2de herziene druk).
  12. Berkel, H.J.M. van, & Bax, A.E. (Eds.) (2002). Toetsen in het hoger onderwijs. Houten: Bohn Stafleu Van Loghum.
  13. Berkel, H.J.M. van (1999). Zicht op toetsen. Assen: Van Gorcum. Dit boek is niet meer voorradig bij de boekwinkel. Een of meer exemplaren zijn, zo lang de voorraad strekt, rechtstreeks te bestellen bij de auteur: henkvanberkel22@gmail.com. Kosten: € 10,00 exclusief verzendkosten (€ 7,10)
  14. Brouwers, B., met medewerking van Berkel, H.J.M. van (1994). Alles voor het nieuws; de flexibele ethiek van de journalist. Den Haag: SDU. 
  15. Bouhuijs, P.A.J., Schmidt, H.G. & Berkel, H.J.M. van (Eds.) (1993). Problem-based learning as an educational strategy. Maastricht: Network Publications
  16. Berkel, H.J.M. van, & Bax A.E. (Eds.) (1993). Beoordelen in het onderwijs. Amsterdam: Versluys.
  17. Berkel, H.J.M. van (Ed.) (1993). Onderwijsonderzoek in Nederland en Vlaanderen 1993. Houten: Bohn Stafleu & Van Loghum.
  18. Berkel, H.J.M. van, Bax, A.E. & Schellekens, H.M.C. (Eds.) (1987). Differentiatie in het hoger onderwijs. Almere: Versluys.
  19. Berkel, H.J.M. van & Bax, A.E. (Eds.) (1986). Inspectie of interne evaluatie: waarborgen voor de kwaliteit van het hoger onderwijs? Amsterdam: Versluys.
  20. Berkel, H.J.M. van, Bax, A.E. & Holleman, J.W. (Eds.) (1985). Kwaliteit van hoger onderwijs; bewaking en verbetering. Amsterdam: Versluys. 
  21. Berkel, H.J.M. van (1984). De diagnose van toetsvragen. Universiteit van Amsterdam: COWO. (Academisch proefschrift)



Auteur van tijdschriftartikelen


  1. Berkel, H.J.M. van (2021). Veelvuldig toetsen stimuleert het geheugen. Examens, 18 (4), 16-20.
  2. Berkel, H.J.M. van (2021). Beroepscolleges voor examinandi in het hoger onderwijs. Ars Aequi, 70 (05), 500-504.
  3. Berkel, H.J.M. van (2020). Juridische richtlijnen voor correct examineren. Examens, 17 (2), 15-19.
  4. Berkel, H.J.M. van (2015). In memoriam: Ton Luijten. Examens, 12 (2), 5.
  5. Mirghani H. M., Ezimokhai, M., Sami Shaban, Sam, Berkel, H.J.M. van (2014). Superficial and Deep Learning Approaches among Medical Students in an Interdisciplinary Integrated Curriculum. Education for Health, 27, 10-15.
  6. Kamp, R.J.A,. Berkel, H.J.M. van , Popeijus, H.E., Leppink, Jimmy, Schmidt, H.G. & Dolmans, D.H.J.M. (2014). Midterm peer feedback in problem-based learning groups: the effect on individual contributions and achievement. Advances in Health Sciences Education, 19, 53-69.
  7. Berkel, H.J.M. van (2013). Baas boven baas. Examens, 10 (3), 18-19.
  8. Radulova, E. & Berkel, H.J.M. van (2013). Examencommissie in het hoger onderwijs. Examens, 10 (4), 28-30.
  9. Berkel, H.J.M. van (2013). Het hondenexamen. Examens, 10 (3), 29-30.
  10. Berkel, H.J.M. van (2013). Het nakijken van open vragen. Examens, 10 (2), 26-30.
  11. Vleuten, C.P.M. van der & Berkel, H.J.M. van (2013). Wynand Wijnen; een man van betekenis. Examens, 10 (1), 5-6.
  12. Kamp, R.J.A., Dolmans, D.H.J.M., Berkel, H.J.M. van, & Schmidt, H.G. (2013). The effect of midterm peer feedback on student functioning in problem-basd tutorials. Advances in health sciences education, 18, 199-213.
  13. Berkel, H.J.M. van (2013). Hoe hard is hard? Examens, 10 (1), 18-19.
  14. Jacobs, J.C.G., Luijk, S.J. van, Berkel, H.J.M. van, Vleuten, C.P.M. van der, Croiset, G. & Scheele, F. (2012). Development of an instrument (the COLT) to measure conceptions on learning and teaching of teachers, in student-centred medical education. Medical Teacher, 34: e483-e491.
  15. Kamp, R.J.M., Dolmans, D. H.J.M., Berkel, H.J.M. van, & Schmidt, H.G. (2012). The relationship between students' small group activities, time spent on self-study, and achievement. Higher education, DOI 10.1007/s10734-011-9500-5.
  16. Berkel, H.J.M. van (2012). Hoeveel ellende is genoeg? Examens, 9 (4), 18-19.
  17. Berkel, H.J.M. van (2012). Begeleiden en beoordelen, gaat het samen? Examens, 9 (3), 16-17.
  18. Berkel, H.J.M. van (2012). Eens coulant, altijd coulant. Examens, 9 (2), 14-15.
  19. Berkel, H.J.M. van (2012). Kortdurende euforie - Over het achteraf wijzigen van de examenuitslag. Examens, 9 (1), 14-15.
  20. Berkel, H.J.M. van (2011). Selecteren aan de poort? Niet doen. Thema (5), 43-47.
  21. Berkel, H.J.M. van (2011). Facebook informatie: privé? Examens, 8 (5), 13.
  22. Berkel, H.J.M. van (2011). Plagiaat bij groepsproducten - Wie krijgt de schuld? Examens 8 (3), 15-16. 
  23. Berkel, H.J.M. van (2011). Meten is weten; vergeet het maar. Examens, 8 (3), 10-17.
  24. Berkel, H.J.M. van (2011). Selecteren aan de poort. Niet doen. Thema, (5), 43-48.
  25. Berkel, H.J.M. van & Draaijer, S. (2011). Gids voor toetsontwikkeling. Examens, 8 (1),  (supplement).
  26. Burg, J. ter & Berkel, H.J.M. van (2011). Don Mellenbergh - De laatste der generalisten. Examens, 8 (1), 21-24.
  27. Berkel, H.J.M. van (2011). Het opsporen van plagiaat van schriftelijke werkstukken. Examens, 8 (1), 10-13.
  28. Berkel, H.J.M. van (2011). Een streepje te veel - Over het zorgvuldig bewaren van examenformulieren. Examens, 8 (1), 15-16. 
  29. Kamp, R.J.A., Dolmans, D.H.J.M., Berkel, H.J.M. van, Schmidt, H.G. (2010). Can students adequately evaluate the activities of their peers in PBL? Medical Teacher, DOI 10.3109/0142159X.2010.509766
  30. Singaram, V.S., Van der Vleuten, C.P.M., Berkel, H.J.M. van & Dolmans, D.H.J.M. (2010). Reliability and validity of a tutorial group effectiveness instrument. Medical Teacher, 32, 133-137.
  31. Berkel, H.J.M. van & Wijnen, W.F.H.W. (2010). Accreditation in the Netherlands: does accountability improve educational quality? Research in Comparative and International Education, 1, 88-97.
  32. Berkel, H.J.M. van (2010). Samen naar de toets, ja gezellig – maar voorkomen is beter. Examens, 7(4), 14-15.
  33. Molkenboer, H. & Berkel, H.J.M. van (2010). Dato de Gruijter. Examens, 7(4), 24-29.
  34. Berkel, H.J.M. van (2010). Een tentamen waaraan veel mis is. Examens, 7 (3), 10-13.
  35. Berkel, H.J.M. van & Joosten –ten Brinke, D. (2010). Wim Hofstee- Hofstee beoordeelt de beoordelaar. Examens, 7 (2), 21-24.
  36. Berkel, H.J.M. van (2010). Twee maten toegestaan. Examens, 7(2), 10-11.
  37. Berkel, H.J.M. van & Mellenbergh, D. (2010). Prijzen uitgereikt. Examens, 7(1), 27-29.
  38. Berkel, H.J.M. van (2010). Typefouten in examenvragen. Examens, 7 (1), 11.
  39. Berkel, H.J.M. van (2010). Hoger onderwijs blijft in ontwikkeling. Onderzoek van Onderwijs, 39, 18-20.
  40. Galukande, M., Berkel, H.J.M. van & Wolfhagen. I. (2009). Developing a tool for measuring quality of medical education. Education for Health, 22, 1-4.
  41. Berkel, H.J.M. van (2009). Wat maakt een PGO-docent tot een goede docent? Tijdschrift voor Medisch Onderwijs, 28, 167-174.
  42. Berkel, H.J.M. van (2009). Een lekker gevoel en toch mis! Examens, 6, (4), 15-16.
  43. Berkel, H.J.M. van (2009). Een kloof te dichten. Examens, 6 (4), 4.
  44. Berkel, H.J.M. van (2009). Oh, die beoordelaars toch. Examens, 6 (3), 12-13.
  45. Berkel, H.J.M. van (2009). Over vervallen vragen 2. Examens, 6 (2), 13-14.
  46. Berkel, H.J.M. van (2009). De roep om experts. Examens, 6 (1), 23-25.
  47. Berkel, H.J.M. van (2009). Over vervallen vragen 1. Examens, 6 (1), 15-16.
  48. Berkel, H.J.M. van (2008). Zelfstudietijd, een ongrijpbaar fenomeen. Onderzoek van Onderwijs, 37, 44-47.
  49. Berkel, H.J.M. van. & Bax, A.E. (2008). Dat heb ik niet gezegd!. Examens, 5 (3), 5-8.
  50. Berkel, H.J.M. van (2008). Componenten van beoordelen. Examens, 5 (4), 4.
  51. Berkel, H.J.M. van (2008). Inzagerecht van examens. Examens, 5 (2), 24-25.
  52. Berkel, H.J.M. van (2008). De financiële dienstverlener aan banden. Examens, 5 (2), 14-17.
  53. Berkel, H.J.M. van (2008). IJspegels; over optimale examencondities. Examens, 5 (1), 33-34.
  54. Berkel, H.J.M. van (2008). Wisseling. Examens, 5 (1), 4.
  55. Witjes-Wooning, O., Berben, S., Wiellersen, C., Molema, W., Berkel, H.van, Holland, L. (2007). Opleidingsafdeling: krachtig leerklimaat of broeikaseffect? Onderwijs en Gezondheidszorg, 31(6), 
  56. Berkel, H.J.M. van (2007). Afronden of niet? Examens, 4 (3), 25-26.
  57. Luijten, T. & Berkel, H.J.M. van (2007). VO-raad: een nieuwe sectororganisatie voor het voortgezet onderwijs. Examens, 4(3), 18-20.
  58. Bunte, van der, J, & Berkel, H.J.M. van (2007). Branding van examens: kans of drama? Examens, 4 (2), 24-26.
  59. Berkel, H.J.M. van (2007). De rechter grijpt in. Examens, 4 (2), 27-28.
  60. Berkel, H.J.M. van (2007). Frauduleus handelen? Examens, 4 (1), 23-24.
  61. Berkel, H.J.M. van (2007). Terecht of niet? Examens, 4 (1), 20-22.
  62. Berkel, H.J.M. van & Dolmans, D.H.J.M. (2006). The influence of tutoring competencies on problems, group functioning and student achievement in problem-based learning. Medical Education, 40, 730-736.
  63. Berkel, H.J.M. van (2006). Een examen met p- en h-taken. Examens, 3 (4),27. 
  64. Berkel, H.J.M. van & Luijten, T. (2006). Onderzoek vanuit de studeerkamer. Examens, 3 (4), 15-17. 
  65. Berkel, H.J.M. van & Luijten, T. (2006). Tien jaar Examenkamer. Examens, 3 (3), 18-20. 
  66. Musal, B., Gursel, Y., Ozan, S. Taskiran, C. & Berkel, H.J.M. van (2006). The satisfaction levels of students on academic support and facilities, educational activities and tutor performance in a PBL program. Journal of the International Association of Medical Science, 16, 35-42.
  67. Berkel, H.J.M. van (2006). How to assess authetic learning. Examens, 3 (2), 29.
  68. Berkel, H.J.M. van (2006). Examencentra en flexibel toetsen. Examens, 3 (2), 4.
  69. Berkel, H.J.M. van (2006). De nieuwe voorzitter van de NVE. Examens, 3 (1), 25-26.
  70. Moust, J.H.C., Berkel, H.J.M. & Schmidt, H.G. (2005). Signs of erosion: reflections on three decades of problem-based learning at Maastricht University. Higher Education, 50, 665-683.
  71. Hurk, M.M.M. van den, Berkel, H.J.M. van (2005). Employement and achievement in a problem-based curriculum.  Higher Education in Europe, 30, 229-236.
  72. Berkel, H.J.M. van & Schmidt, H.G. (2005). On the additional value of lectures in a problem-based curriculum. Education for Health, 18, 45-61.
  73. Berkel, H.J.M. van (2005). Aanwijzingen bij de opbouw en implementatie van een elektronische opgavenbank. Examens, 2 (1), 20.
  74. Berkel, H.J.M. van (2005). Tweede beoordeling, een tweede kans? Examens, 2 (4), 4.
  75. Berkel, H.J.M. van & Luijten, T. (2005). Heeft het centraal examen toekomst? Examens, 2 (2), 25-27.
  76. Berkel, H.J.M. van (2005). Accreditatie; een zelfdiagnose. Tijdschrift voor Hoger Onderwijs, 23, 70-72.
  77. Berkel, H.J.M. van (2005). De lezer heeft gesproken. Examens, 2 (2), 4.
  78. Berkel, H.J.M. van (2004). Zoeken naar normen; het geven van cijfers blijft een probleem. Examens, 1 (4), 9-11. 
  79. Luijten, T. & Berkel, H.J.M. van. (2004). Een wijnkenner is nog geen vinoloog. Examens, 1 (3). 26-28.
  80. Dijkstra, E. & Berkel, H.J.M. van (2004). Talenten gezocht!; Een onderzoek naar het vroegtijdige opsporen van talentvolle studenten. Tijdschrift voor Hoger Onderwijs, 22, 174-182.
  81. Berkel, H.J.M. van (2004). Selectie voor universiteit: oude wijn in nieuwe zakken. Onderzoek van Onderwijs, 33, 41-43.
  82. Berkel, H.J.M. van (2004). Examens voorspellen niets. Dat kunnen ze niet! Examens, 1 (2), 10-15.
  83. Luijten, T. & Berkel, H.J.M. van (2004). Een kwaliteitscentrum in de startblokken. Examens, 1 (2), 26-28.
  84. Berkel, H.J.M. van (2004). Wat is betrouwbaarheid?, Examens, 1 (1), 19.
  85. Berkel, H.J.M. van (2003). De waanzin van publicatielijsten. Thema (5), 60-61.
  86. Berkel, H.J.M. van (2003). Repliek op Prins, Onderzoek van Onderwijs, 32 (1), 6.
  87. Berkel, H.J.M. van & Wolfhagen, H.A.P. (2002). The Dutch system of external quality assessment: description and experiences. Education for Health, 15, 335-345.
  88. Bruggen, H.J.M. van & Berkel, H.J.M. van (2002). Nederlandse en Vlaamse verpleegkundigen en hun vakliteratuur; een verklarend model. Onderwijs en Gezondheidszorg, 26, (6), 15-22.
  89. Berkel, H.J.M. van (2002). Wanneer valt het kwartje? Onderzoek van Onderwijs, 31, 46-49.
  90. Bruggen, H.J.M. van & Berkel, H.J.M. van (2002). Nederlandse en Vlaamse verpleegkundigen en hun vakliteratuur; een verklarend model. Onderwijs en Gezondheidszorg, 26, (6), 15-22.
  91. Nieuwenhuis, L., Mulder, R., Jellema, M. & Berkel, H.J.M. van (2001). Tussen voorschrift en autonomie; het organiseren van attractief beroepsonderwijs. Pedagogische Studien, 78, 412-424.
  92. Houtepen, H.J.E. & Berkel, H.J.M. van. (2001). Op weg naar rendementbepaling van scholing; Richtlijnen effectevaluatie van bij- en nascholingen op werkgedragniveau. Onderwijs en Gezondheidszorg, 5, 15-19.
  93. Berkel, H.J.M. van (2001). Van visiteren naar accrediteren, een ontwikkeling ten goede? Document, 5 (2), 7-9.
  94. Berkel, H.J.M. van & Schmidt, H.G. (2000). Motivation to commit oneself as a determinant of achievement in problem-based learning. Higher Education, 40, 231-242.
  95. Berkel. H.J.M. van (2000). De visitatie illusie, Thema, (5), 25-29.
  96. Driessen, E., Van der Vleuten, C.P.M., & Van Berkel, H.J.M. (1999). Beyond the multiple-choice v. essay questions controversy: combining the best of both worlds. Law Teacher, 33, 159-171.
  97. Niehuis, M.J.T., Berkel, H.J.M. van & Bruggen, H.J.M. Kiezen voor een verpleegkunde opleiding. Verpleegkunde, 11, 108-120.
  98. Berkel, H.J.M. van & Bax, A.E. (1997). Introductie tot het themanummer Leren te leren: Ontwikkelen van menselijk kapitaal. Tijdschrift voor Hoger Onderwijs, 15, 3-8.
  99. Kortenoever, M., Berkel, H.J.M. van, et al. (1997). Opleidingen logopedie gevisiteerd. Logopedie en Foniatrie, 69, 200-206.
  100. Berkel, H.J.M. van & Til, C.T. van (1997). Actieve participatie in onderwijsgroepen. Onderzoek van Onderwijs, 26, 28-30.
  101. Bax, A.E., Berkel, H.J.M. van & Boomen, I.J.H.C. van den, (Red.) (1997). Leren te leren: ontwikkelen van menselijk kapitaal. Tijdschrift voor Hoger Onderwijs, 15, 3-84.
  102. Niehuis, M.J.T., Berkel, H.J.M. van & Bruggen, H.J.M. van der (1997). Kiezen voor een verpleegkunde opleiding. Verpleegkunde, 11 (2), 108-120.
  103. Mulder, Mo. & Van Berkel, H,J,M, (1997).Tutor, hoe vaak mag ik g wegblijven? Het spectrum, februari
  104. Berkel, H.J.M. van (1996). Rechtvaardig beoordelen en toetsen. Studiehuisreeks, 7, 35-41.
  105. Niehuis, M.J.T., Berkel, H.J.M. & Bruggen, H.J.M. van (1996). Kiezen voor een verpleegkunde-opleiding. Verpleegkunde, 11, 108-120.
  106. Berkel, H.J.M. van (1996). Rechtvaardig beoordelen en toetsen. Studiehuisreeks, 7, 36-42.
  107. Berkel, H.J.M. van (1996). Beroepszaken. Studiehuisreeks, 7, 42-61.
  108. Berkel, H.J.M. van (1995). Een vis met een fiets. Tijdschrift voor Hoger Onderwijs, 13, 258-262. (boekbespreking van M. Claessens: Programma-evaluatie bij innovatie van een ingenieursopleiding).
  109. Berkel, H.J.M. van,  Nuy, H.J.P. & Geerligs, T. (1994). The influence of progress  tests and block tests on study behavior. Instructional Science, 22, 315-331.
  110. Berkel, H.J.M. van (1994). Het Maastrichtse onderwijssysteem toegepast op de Faculteit der Gezondheidswetenschappen. Sanitas & Scientia, II13-15.
  111. Berkel, HJ.M. van (1993). Aanwezigheidsplicht; over de verplichting om studie-onderdelen te volgen. Onderzoek van Onderwijs, 22, 31-32.
  112. Berkel, H.J.M. van (1993). Studentikoos geknoei; over de verhouding vergrijp-straf. Onderzoek van Onderwijs, 22, 40-41.
  113. Berkel, H.J.M. van (1993). Vervallen vragen; over het nut en de gevolgen van een psychometrische toetsanalyse. Onderzoek van Onderwijs, 22, 8-9.
  114. Berkel, H.J.M. van (1992). Een lange neus van een extraneus: over het optimale aantal herkansingen. Onderzoek van Onderwijs, 21, 8-9.
  115. Berkel, H.J.M. van (1992). Dierenleed en onderwijs: over dierproeven in het onderwijs en gewetensbezwaren. Onderzoek van Onderwijs, 21, 29-30.
  116. Berkel, H.J.M. van (1992). Onzorgvuldig nakijken en andere wantoestanden. Onderzoek van Onderwijs, 21, 43-44.
  117. Berkel, H.J.M. van (1992). Inzagerecht, openbaarheid en vragenvoorraad; over het tentamen als leermiddel. Onderzoek van Onderwijs, 21, 29-30.
  118. Prins, J. & H.J.M. van Berkel (1992). Het functioneren van de propedeuse. Universiteit & Hogeschool, 39, 145-152.
  119. Prins, J. & H.J.M. van Berkel (1992). Een repliek op De Gruijter. Universiteit & Hogeschool, 39, 155-156.
  120. Berkel, H.J.M. van (1991). Over deelscores. Onderzoek van Onderwijs, 20, 9.
  121. Berkel, H.J.M. van (1991). Tussen vijven en zessen. Onderzoek van Onderwijs, 20, 30.
  122. Berkel, H.J.M. van (1991). Fraude: een ontvanger in de zaal. Onderzoek van Onderwijs, 20, 46.
  123. Berkel, H.J.M. van (1991). Over optimale tentamenomstandigheden. Onderzoek van Onderwijs, 20, 58.
  124. Berkel, H.J.M. van, Graaff, E. De, Sprooten, J. & Schmidt, H.G. (1990). De eerste ervaringen met een geïndividualiseerde toets bestaande uit 600 vragen. Tijdschrift voor Onderwijsresearch, 15,189-191.
  125. Berkel, H.J.M. van (1990). Assessment in a problem-based medical curriculum. Higher Education, 19, 123-146.
  126. Rameckers, E.A.A., Hoffman-Gorris, M.A.H. & Berkel, H.J.M. van, (1989). Een onderzoek onder afgestudeerden van de eerstegraads Lerarenopleiding HBO-Gezondheidszorg. Onderwijs en Gezondheidszorg, 13, 120-124.
  127. Berkel, H.J.M. van & Wijnen, W.H.F.W. (1989). Landelijke examens voor studierichtingen. Onderzoek van Onderwijs, 18, 27-29.
  128. Graaff, E. de, Berkel, H.J.M. van & Drop, M.J. (1989). Simulatie van initieel medisch probleemoplossen. Bulletin Medisch Onderwijs, 8, 88-93.
  129. Berkel, H.J.M. van (1989). Vergeten en opnieuw beginnen. Onderzoek van Onderwijs, 18, 6-9.
  130. Berkel, H.J.M. van & Bax, A.E. (1988). Het schrijven van meerkeuze-vragen. Onderzoek van Onderwijs, 17, 52-55. 
  131. Berkel, H.J.M. van & Bax, A.E. (1988). Beoordelen in het onderwijs: een noodzaak. Onderzoek van Onderwijs, 17, 51.
  132. Berkel, H.J.M. van (1987). De betrouwbaarheid van drie discriminatie-indices. Tijdschrift voor Onderwijsresearch, 12, 365-368.
  133. Berkel, H.J.M. van (1986). En je haalde zulke mooie cijfers..! Een notitie over gebruiksmogelijkheden en kwaliteitsverhoging van examens. Onderzoek van Onderwijs, 15, 15-19.
  134. Berkel, H.J.M. van (1986). De kwaliteit van het hoger onderwijs. Tijdschrift voor Hoger Onderwijs, 4, 19-28.
  135. Berkel, H.J.M. van & Bax, A.E. (1984). Jouw woord tegen het mijne! mondeling tentamineren. Onderzoek van Onderwijs, 13, 35-37.
  136. Berkel, H.J.M. van, van den Brink, W.P. & Vorst, H.C.M. (1984). Beschrijvende modellen voor de retentie van geleerde tentamenstof. Tijdschrift voor Onderwijsresearch, 9, 201-206.
  137. Berkel, H.J.M. van (1983). Toelating tweede fase; een reactie op Hofstee, Onderzoek van Onderwijs, 12,3.
  138. Berkel, H.J.M. van (1982). Een impressie van het AERA en het NCME congres 1982. VOR-bulletin, 6, 15-17.
  139. Berkel, H.J.M. van (1982). Over de toelating tot de tweede fase; problemen en een oplossing. Universiteit en Hogeschool, 29, 1-16.
  140. Berkel, H.J.M. van (1982). Vooralsnog loten om een plaats in de tweede fase; een repliek op Wiegersma. Universiteit en Hogeschool, 29, 94-97
  141. Berkel, H.J.M. van (1982). Landelijk gewogen loting bij toelating tot de tweede fase. Onderzoek van Onderwijs, 11, 35-37.
  142. Berkel, H.J.M. van (1981). Verdrinkt werkstudent in twee-fasenstructuur? Onderzoek van Onderwijs, 10, 11-14.
Auteur van hoofdstukken in boeken

  1. Berkel, Henk van. (2023). Lexicon. In: Henk van Berkel, Anneke Bax, Desirée Joosten-ten Brinke, Kelly Beekman & Tamara van Schilt-Mol (Eds.) (2023). Toetsen in het hoger onderwijs. Amsterdam: Boom.
  2. Berkel, Henk van. Beoordelaarseffecten. (2023). In: Henk van Berkel, Anneke Bax, Desirée Joosten-ten Brinke, Kelly Beekman & Tamara van Schilt-Mol (Eds.) (2023). Toetsen in het hoger onderwijs. Amsterdam: Boom.
  3. Berkel, Henk van & Kwikkers, Peter. (2023).Toetsen en de rechtsbescherming.  In: Henk van Berkel, Anneke Bax, Desirée Joosten-ten Brinke, Kelly Beekman & Tamara van Schilt-Mol (Eds.) (2023). Toetsen in het hoger onderwijs. Amsterdam: Boom.
  4. Meeuwen, Ludo van & Berkel, Henk van. (2023). Fraudepreventie in toetsing; ketensamenwerking. In: Henk van Berkel, Anneke Bax, Desirée Joosten-ten Brinke, Kelly Beekman & Tamara van Schilt-Mol (Eds.) (2023). Toetsen in het hoger onderwijs. Amsterdam: Boom.
  5. Bax, Anneke, Henderikx, Maartje & Berkel, Henk van. (2023). Toetsen van groepswerk en samenwerking. In: Henk van Berkel, Anneke Bax, Desirée Joosten-ten Brinke, Kelly Beekman & Tamara van Schilt-Mol (Eds.) (2023). Toetsen in het hoger onderwijs. Amsterdam: Boom.
  6. Hübner, Falk, Beekman, Kelly & Berkel, Henk van. (2023), Toetsen met alternatieve toetsvormen. In: Henk van Berkel, Anneke Bax, Desirée Joosten-ten Brinke, Kelly Beekman & Tamara van Schilt-Mol (Eds.) (2023). Toetsen in het hoger onderwijs. Amsterdam: Boom.
  7. Berkel, Henk van & Bax, Anneke. (2023).Toetsen met een mondelinge toets. In: Henk van Berkel, Anneke Bax, Desirée Joosten-ten Brinke, Kelly Beekman & Tamara van Schilt-Mol (Eds.) (2023). Toetsen in het hoger onderwijs. Amsterdam: Boom.
  8. Berkel, Henk van & Bax, Anneke. (2023). Toetsen met gesloten vragen. In: Henk van Berkel, Anneke Bax, Desirée Joosten-ten Brinke, Kelly Beekman & Tamara van Schilt-Mol (Eds.) (2023). Toetsen in het hoger onderwijs. Amsterdam: Boom.
  9. Berkel, Henk van.(2023). De do's en de don'ts bij het toetsproces. In: Henk van Berkel, Anneke Bax, Desirée Joosten-ten Brinke, Kelly Beekman & Tamara van Schilt-Mol (Eds.) (2023). Toetsen in het hoger onderwijs. Amsterdam: Boom.
  10. Sluijter, Cor & Berkel, Henk van. (2023). Normeren en cijfer geven. In: Henk van Berkel, Anneke Bax, Desirée Joosten-ten Brinke, Kelly Beekman & Tamara van Schilt-Mol (Eds.) (2023). Toetsen in het hoger onderwijs. Amsterdam: Boom.
  11. Berkel, Henk van & Bax, Anneke. (2023). Het meten van psychometrische toetskwaliteit. In: Henk van Berkel, Anneke Bax, Desirée Joosten-ten Brinke, Kelly Beekman & Tamara van Schilt-Mol (Eds.) (2023). Toetsen in het hoger onderwijs. Amsterdam: Boom.
  12. Berkel, Henk van, Bax, Anneke & Joosten-ten Brinke, Desirée. (2023). Het toetsproces ontleed. In: Henk van Berkel, Anneke Bax, Desirée Joosten-ten Brinke, Kelly Beekman & Tamara van Schilt-Mol (Eds.) (2023). Toetsen in het hoger onderwijs. Amsterdam: Boom.
  13. Berkel, H.J.M. van, Bax, A.E. & Joosten-ten Brinke (2017). Het toetsproces ontleed. In: Henk van Berkel, Anneke Bax & Desiree Joosten-ten Brinke (Eds.) (2017). Toetsen in het hoger onderwijs. Houten: Bohn Stafleu Van Loghum (4de, herziene druk).
  14. Berkel, H.J.M. & Bax, A.E. (2017). Het meten van toetskwaliteit. In: Henk van Berkel, Anneke Bax & Desiree Joosten-ten Brinke (Eds.) (2017). Toetsen in het hoger onderwijs. Houten: Bohn Stafleu Van Loghum (4de, herziene druk).
  15. Geerligs, T., Schmidt, H., Kokx, I. & Berkel, H.J.M. van (2017). Alternatieve toetsvormen. In: Henk van Berkel, Anneke Bax & Desiree Joosten-Ten Brinke (Eds.). Toetsen in het hoger onderwijs. Houten: Bohn, Stafleu, Van Loghum, 4de herziene druk.
  16. Berkel, H.J.M. & Meeuwen, L. (2017). Toetsen zonder plagiëren. In: Henk van Berkel, Anneke Bax & Desiree Joosten-Ten Brinke (Eds.). Toetsen in het hoger onderwijs. Houten: Bohn, Stafleu, Van Loghum, 4de herziene druk.
  17. Berkel, H.J.M. van (2017). Toetsen en de rechtsbescherming van examinandi. In: Henk van Berkel, Anneke Bax & Desiree Joosten-Ten Brinke (Eds.). Toetsen in het hoger onderwijs. Houten: Bohn, Stafleu, Van Loghum, 4de herziene druk.
  18. Berkel, H.J.M. van (2017). Lexicon. In: Henk van Berkel, Anneke Bax & Desiree Joosten-Ten Brinke (Eds.). Toetsen in het hoger onderwijs. Houten: Bohn, Stafleu, Van Loghum, 4de herziene druk.
  19. Berkel, H.J.M. van (2017). Beoordelaarseffecten. Bijlage in hoofdstuk 12 Toetsen met open vragen. In: Henk van Berkel, Anneke Bax & Desiree Joosten-Ten Brinke (Eds.). Toetsen in het hoger onderwijs. Houten: Bohn, Stafleu, Van Loghum, 4de herziene druk.
  20. Bos, Paul van den, Veldhuizen, Bert van, Waterreus, Ib & Berkel, Henk van (2015). Beginnen als docent. In: Henk van Berkel, Danielle Verstegen, Michael Nieweg en Anneke Bax (Eds.) Doceren in het hoger onderwijs; een introductie. Groningen: Noordhoff.
  21. Schriemer, Margreet, Hout, Hans van, Terlouw, Cees & Berkel, Henk van (2015). Werken in een onderwijsorganisatie.  In: Henk van Berkel, Danielle Verstegen, Michael Nieweg en Anneke Bax (Eds.) Doceren in het hoger onderwijs; een introductie. Groningen: Noordhoff.
  22. Geerligs, T., Schmidt, H., Kokx, I. & Berkel, H.J.M. van (2014). Creatieve toetsvormen. . In: Henk van Berkel, Anneke Bax & Desiree Joosten-Ten Brinke (Eds.). Toetsen in het hoger onderwijs. Houten: Bohn, Stafleu, Van Loghum, 3de druk.
  23. Bax, A., Perrenet, J. en Berkel, H.J.M. van (2014). Toetsen van groepswerk. In: Henk van Berkel, Anneke Bax & Desiree Joosten-Ten Brinke (Eds.). Toetsen in het hoger onderwijs. Houten: Bohn, Stafleu, Van Loghum, 3de druk.
  24. Berkel, H.J.M. van (2012). Toetsen zonder plagiëren. In: Henk van Berkel, Anneke Bax & Desiree Joosten-Ten Brinke (Eds.). Toetsen in het hoger onderwijs. Houten: Bohn, Stafleu, Van Loghum, 3de druk.
  25. Berkel, H.J.M. van (2012). Het rendementsprobleem. In: Henk van Berkel, Ellen Jansen & Anneke Bax (Eds.) Studiesucces bevorderen: het kan en is niet moeilijk. Den Haag: Boom|Lemma.
  26. Berkel, H.J.M. van & Joosten-Ten Brinke D. (2012). Pieter Drenth; de man van wetenschap en bestuur. In: Henk van Berkel & Annemarie de Knecht-van Eekelen (Eds.) Kopstukken uit de Nederlandse examenwereld. Neer: Kloosterhof.
  27. Burg, J. ter & Berkel, H.J.M. van (2012). Don Mellenbergh, de laatste der generalisten. In: Henk van Berkel & Annemarie de Knecht-van Eekelen (Eds.) Kopstukken uit de Nederlandse examenwereld. Neer: Kloosterhof.
  28. Berkel, H.J.M. van & Molkenboer, H. (2012). Dato de Gruijter; "Ik wil de psychometrie toegankelijk maken." In: Henk van Berkel & Annemarie de Knecht-van Eekelen (Eds.) Kopstukken uit de Nederlandse examenwereld. Neer: Kloosterhof.
  29. Berkel, H.J.M. van & Joosten-Ten Brinke D. (2012). Wim Hofstee; Hofstee beoordeelt de beoordelaar. In: Henk van Berkel & Annemarie de Knecht-van Eekelen (Eds.) Kopstukken uit de Nederlandse examenwereld. Neer: Kloosterhof.
  30. Kamp, R.J.A., Dolmans, D.H.J.M., Berkel, H.J.M. van, & Schmidt, H.G. (2011). Can students adequately evaluate the activities of their peers in PBL? Medical Teacher, 33, 145-150.
  31. Dolmans, D.H.J.M., Stalmeijer, R., Berkel, H.J.M. van, & Wolfhagen, I. (2010). Quality Assurance of teaching and learning: enhancing the quality culture. In: Tim Dornan, Karen Mann, Albert Scherpbier & John Spencer (Eds.) Medical education; theory and practice. Edinburgh: Churchill Livingstone/Elsevier.
  32. Stalmeijer, R., Dolmans, D., Berkel, H. van & Wolfhagen, I. (2010). Quality Assurance. In: Henk van Berkel, Albert Scherpbier, Harry Hillen & Cees van der Vleuten (Eds.) Lessons from problem-based learning. Oxford: Oxford Press.
  33. Wolfhagen, I., Stalmeijer, R., Berkel, H. van & Dolmans, D. (2010). Interne kwaliteitszorg in ontwikkeling. In: Henk van Berkel, Anneke Bax & Hans van Hout (Eds.) Kennis delen en inspireren. Groningen: Noordhoff.
  34. Berkel, H.J.M. van (2006). Systeemkenmerken van hoger onderwijsrendement. In: Hans van Hout, Geert van Dam, Marcel Mirande, Cees Terlouw & Jos Willems (Eds.) Vernieuwing in het Hoger Onderwijs; Onderwijskundig Handboek. Assen: Van Gorcum.
  35. Berkel, H.J.M. van (2006). Het opsporen van plagiaat: twee methoden nader uitgewerkt. In: Berkel, H.J.M. van, & Bax, A.E. (Eds.). Toetsen in het hoger onderwijs. Houten/Diegem: Bohn Stafleu Van Loghum (tweede druk).
  36. Berkel, H.J.M. van (2005). Voorwoord in de afscheidsbundel voor Peter Bouhuijs.
  37. Nieuwenhuis, L., Mulder, R. & Berkel, H.J.M. van (2004). Improving the quality of teaching-learning arrangements in VET. In: Nijhof, W.J., & Esch, W. (Eds.). Unravelling policy, power, process and performance. 's-Hertogenbosch: Cinop.
  38. Mulder, R., Nieuwenhuis, L., & Berkel, H.J.M. van (2004). The quality of examinations arrangements. In: Nijhof, W.J., & Esch, W. (Eds.). Unravelling policy, power, process and performance. 's-Hertogenbosch: Cinop.
  39. Berkel, H.J.M. van, (2002, 2006). Toetsen van groepsgedrag. In: Berkel, H.J.M. van, & Bax, A.E. (Eds.). Toetsen in het hoger onderwijs. Houten/Diegem: Bohn Stafleu Van Loghum.
  40. Berkel, H.J.M. van, & Bax, A.E. (2002). Toetsen in het hoger onderwijs. In: Berkel, H.J.M. van, & Bax, A.E. (Eds.). Toetsen in het hoger onderwijs. Houten/Diegem: Bohn Stafleu Van Loghum.
  41. Berkel, H.J.M. van, & Bax, A.E. (2002, 2006, 2014). Het toetsproces ontleed. In: Berkel, H.J.M. van, & Bax, A.E. (Eds.). Toetsen in het hoger onderwijs. Houten/Diegem: Bohn Stafleu Van Loghum.
  42. Berkel, H.J.M. van, & Bax, A.E. (2002, 2006, 2014). Toetsen: toetssteen of dobbelsteen? In: Berkel, H.J.M. van, & Bax, A.E. (Eds.). Toetsen in het hoger onderwijs. Houten/Diegem: Bohn Stafleu Van Loghum.
  43. Berkel, H.J.M. van, & Wijnen, H.F.H.W. (2002, 2006,20014). Het geven van cijfers. In: Berkel, H.J.M. van, & Bax, A.E. (Eds.). Toetsen in het hoger onderwijs. Houten/Diegem: Bohn Stafleu Van Loghum.
  44. Berkel, H.J.M. van, & Bax, A.E. (2002,2006,2014). Toetsen met gesloten vragen. In: Berkel, H.J.M. van, & Bax, A.E. (Eds.). Toetsen in het hoger onderwijs. Houten/Diegem: Bohn Stafleu Van Loghum.
  45. Berkel, H.J.M. van, & Bax, A.E. (2002,2006, 2014). Toetsen met een mondelinge toets. In: Berkel, H.J.M. van, & Bax, A.E. (Eds.). Toetsen in het hoger onderwijs. Houten/Diegem: Bohn Stafleu Van Loghum.
  46. Bruijn, E. de, Doets, C., Nieuwenhuis, L., Mulder, R., Jellema, M., & Berkel, H.J.M. van., (2001).  Evaluatie van de wet educatie en beroepsonderwijs; de evaluatie van een besturingsparadigma II.  In: Eck, E. van, Griffioen, D., Hout, H. van, & Peetsma, T. (Samenstellers). Onderwijsonderzoek in Nederlanden Vlaanderen: Proceedings van de 28steOnderwijsrearchdagen 2001. Amsterdam: SCO-Kohnstamm Instituut. 
  47. Berkel, H.J.M. van, (2001). De visitatievalkuil. In: Eck, E. van, Griffioen, D., Hout, H. van, & Peetsma, T. (Samenstellers). Onderwijsonderzoek in Nederlanden Vlaanderen: Proceedings van de 28ste Onderwijsresarchdagen 2001. Amsterdam: SCO-Kohnstamm Instituut. 
  48. Bisscheroux, T.J.H.I., Berkel, H.J.M. van, & Vermunt, J.D.H.M. (2001). Factoren van invloed op de perceptie van de studieloopbaan. In: Eck, E. van, Griffioen, D., Hout, H. van, & Peetsma, T. (Samenstellers). Onderwijsonderzoek in Nederlanden Vlaanderen: Proceedings van de 28ste Onderwijsrearchdagen 2001. Amsterdam: SCO-Kohnstamm Instituut. 
  49. Berkel, H.J.M. van, & Hurk, M.M. van der, (2001). Beinvloeden van studiegedrag aan een faculteit met probleem-gestuurd onderwijs. In: Eck, E. van, Griffioen, D., Hout, H. van, & Peetsma, T. (Samenstellers). Onderwijsonderzoek in Nederlanden Vlaanderen: Proceedings van de 28ste Onderwijsresarchdagen 2001. Amsterdam: SCO-Kohnstamm Instituut. 
  50. Berkel, H.J.M. van (2000). Psychometrische indicatoren voor toetsen. In G.W.H. Heijnen & S. Meeder (Eds.) Toetsen en ICT in het hoger onderwijs. Utrecht: Stichting SURF.
  51. Til, C.T. van, Berkel. H.J.M. van & Vleuten, C.P.M. van der, (1996). Voortgangstoetsscores en wijze van toetsvoorbereiding bij verschillend probleemgestuurd studiegedrag. In: Th. J. ten Cate, J.H. Dikkers, E. Houtkoop. M.C. Pollemans, J. Pols & J.A. Smal (Eds..) Gezond Onderwijs 5, Houten: Boon Stafleu Van Loghum. 
  52. Til, C.T. van & Berkel, H.J.M. van (1995). De invloed van de vraagtekenoptie op de toetsscore bij kennistoetsen met juist/onjuist vragen. In: J. Pols, Th. J. ten Cate, E. Houtkoop, M.C. Pollemans & J.A. Smal (Eds.) Gezond Onderwijs 4, Houten/Zaventem: Bohn Stafleu Van Loghum.
  53. Berkel, H.J.M. van (1993). Beoordelen in stappen. In: H.J.M. van Berkel & A.E. Bax (Eds.) Beoordelen in het onderwijs. Almere: Versluys.
  54. Til, C. T. van, Van der Vleuten, C. P. M., & Van Berkel, H. J. M. (1998). Meten van studiegedrag binnen probleemgestuurd onderwijs: zelfstudie-activiteiten, groepsactiviteiten en studieresultaten. In: A. M. J. J. Verweij, E. A. Albersnagel, T. J. ten Cate, J. Denekens, J. H. Dikkers, R. Remmen, J. A. Smal, & G. W. G. Spaai (Eds.), Gezond Onderwijs. Houten/Diegem: Bohn Stafleu Van Loghum.
  55. Berkel, H.J.M. van, & Bax, A.E. (1997). Introductie tot het themanummer Leren te Leren: Ontwikkelen van menselijk kapitaal. Tijdschrift voor Hoger Onderwijs,
  56. Berkel, H.J.M. van, Bax, A.E. & Boomen, I. van den (1997). Literatuuroverzicht met betrekking tot Leren te leren. Tijdschrift voor Hoger Onderwijs,
  57. Berkel, H.J.M. van (1995). Het beoordelen van werkstukken; de huidige praktijk voldoet uitstekend. Spectrum, januari.
  58. Til, C.T. van & Berkel, H.J.M. van (1994). Het functioneren van studenten in de onderwijsgroepen beoordeeld: de ontwikkeling van een instrument voor actieve participatie. In: E. Houtkoop, J. Pols, M.C. Pollemans, A.J.J.A. Scherpbier & G.M. Verwijnen (Eds.) Gezond Onderwijs 3, 's-Gravenhage: Haagse Hogeschool.
  59. Berkel, H.J.M. van & Starren, J. (1993). Beoordelen met studietoetsen. In: H.J.M. van Berkel & A.E. Bax (Eds.) Beoordelen in het onderwijs. Almere: Versluys.
  60. Starren, J. & Berkel, H.J.M. van (1993). Specifieke eisen aan oordelen. In: H.J.M. van Berkel & A.E. Bax (Eds.) Beoordelen in het onderwijs. Almere: Versluys.
  61. Berkel, H.J.M. van & Bax, A.E. (1993). Beoordelen met meerkeuze-vragen. In: H.J.M. van Berkel & A.E. Bax (Eds.) Beoordelen in het onderwijs. Almere: Versluys.
  62. Berkel, H.J.M. van & Bax, A.E. (1993). Beoordelen met een mondelinge toets. In: H.J.M. van Berkel & A.E. Bax (Eds.) Beoordelen in het onderwijs. Almere: Versluys.
  63. Berkel, H.J.M. van, C.P.M. van der Vleuten & W.H.F.W. Wijnen. (1993) Voortgangstoetsen. Maastricht: Onderwijsresearchdagen '93. In: H.J.M. van Berkel (Ed.). Onderwijsonderzoek in Nederland en Vlaanderen 1993. Houten: Bohn, Stafleu & Van Loghum.
  64. Berkel, H.J.M. van, Sprooten, J. & Graaff, E. de. (1993). An individualized assessment test consisting of 600 items. In: P.A.J. Bouhuijs, H.G. Schmidt, & H.J.M. van Berkel, (Eds.)  Problem-based learning as an educational strategy. Maastricht: Network Publications.
  65. Berkel, H.J.M. van, Sprooten. J. (1992). Kennismeting bij docenten aan de Faculteit der Gezondheidswetenschappen. In: C.P.M. van der Vleuten, A.J.J.A. Scherpbier & M.C. Pollemans (Eds.)Gezond Onderwijs. Houten/Zaventem: Bohn, Stafleu Van Loghum.
  66. Berkel, H.J.M. van, Houtkoop, E. & Tromp, H. (1990). Voortgangstoetsen en kwaliteitsbewaking. In: G.W.H. Heijnen, T.H. Joostens & A.I. Vroeijenstijn (Eds.) Kwaliteitszorg; waarborg voor kwaliteit in het hoger onderwijs. Groningen: COWOG.
  67. Berkel, H.J.M. van & Wijnen, W.H.F.W. (1989). Vergelijkende examens tussen universiteiten. In: J. Bartelds, K. Brants, W. Gerritsen van der Hoop, M. Hulshof & M. van der Weiden (Eds.)Contactgroep Research Wetenschappelijk Onderwijs, studiedag 1987. Utrecht: CRWO.
  68. Berkel, H.J.M. van (1986). Een evaluatie van vier methoden voor het beoordelen van toetsvraageigenschappen. In W.J. van der Linden (Ed.) Moderne methoden voor toetsconstructie en -gebruik. Lisse: Swets & Zeitlinger, p.130-138.
  69. Berkel, H.J.M. van (1984). Discussiepunten voor het thema Deeltijdonderwijs op de CRWO-studiedag d.d. 14 december 1983. In: A.E. Bax (Ed.). Verslag van de CRWO-studiedag. Den Haag: Academische Raad/CBOWO.
  70. Berkel, H.J.M. van (1981). De heterogeniteit van de binnenkomende studenten. In A.E. Bax (Ed.). Presentaties gehouden op de CRWO-studiedag te Rotterdam; 16-2-1981. Voorburg: Academische Raad/CBOWO.
Auteur van artikelen in verschillende media

  1. Berkel, H.J.M. van (2023). Afhankelijke studenten. Observant ,18 juni.
  2. Berkel, H.J.M. van (2023). Leijendekker-Berlusconi. NRC, 16 juni.
  3. Berkel, H.J.M. van (2023). Loten en selecteren. Trouw, 15 februari.
  4. Berkel, H.J.M. van (2022). Ontkerkelijking. De Limburger, 28 december.
  5. Berkel, H.J.M. van (2022). Van Nieuwkerk. De Limburger, 26 november.
  6. Berkel, H.J.M. van (2021). Ontgroening. NRC, 16 september.
  7. Berkel, H.J.M. van (2020). Afronding competities, De Limburger, maart 2023
  8. Berkel, H.J.M. van (2020). Van competentietoetsen naar assessments; over de teloorgang van competentietoetsing en de lessen hieruit. ScienceGuide, 18 september. (https://www.scienceguide.nl/2020/12/van-competentietoetsen-naar-assessments/)
  9. Berkel, H.J.M. van (2019). Onana. De Limburger, 15 mei.
  10. Berkel, H.J.M. van (2018). Bindend studieadvies. Observant (4), 20 september.
  11. Berkel, H.J.M. van (2018). Sloppy research. Observant, april.
  12. Berkel, H.J.M. van (2018).  Gatti. NRC, 7 augustus.
  13. Berkel, H.J.M. van (2017). Weg met selectie, leve de gewogen loting. Observant (18), 10.
  14. Berkel, H.J.M. van (2018). Gemakzucht. De Limburger, 12 december.
  15. Berkel, H.J.M. van & Bax, Anneke (2015). Doceren in het hoger onderwijs. PABO-platform, oktober 2015, http://paboplatform.noordhoff.nl/magazine/op-zoek-naar-ideaal-leraarschap-de-opleiding/#ervaringen-van-beginnende-docenten.
  16. Berkel, H.J.M. van (2014). Waarom moet ik dood van de UM? Observant (2), 4 september.
  17. Berkel, H.J.M. van (2014). Het gelijk van Poetin. De Limburger, 10 april.
  18. Berkel, H.J.M. van (2013). Naïef. De Limburger, 24 december.
  19. Berkel, H.J.M. van (2013). Rankings. Observant (7), 6.
  20. Berkel, H.J.M. van (2013). Lintjes zijn niet voor zondagskinderen. Observant (31), 6.
  21. Berkel, H.J.M. van (2013). Vlaggetjesdag. Observant (35), 6.
  22. Berkel, H.J.M. van (2013). Gebedsgenezer. Observant (21), 6.
  23. Berkel, H.J.M. van (2012). Opeenstapeling van weeffouten. ScienceGuide, september 28.
  24. Berkel, H.J.M. van (2012). Rekensommetje. De Limburger, 2 februari.
  25. Berkel, H.J.M. van (2011). Hoogleraar is slager die zijn eigen vlees keurt. Trouw, 21 december.
  26. Berkel, H.J.M. van (2011). Vieze woorden. Tijdschrift voor medisch onderwijs, 30, 120.
  27. Berkel, H.J.M. van (2011). Als iets bij zo'n intakegesprek te faken is, is het wel motivatie. NRC/Handelsblad, 10 februari. 
  28. Berkel, H.J.M. van (2008). Tweetaligheid. Observant, 28.
  29. Berkel, H.J.M. van (2007). De zaak Ritzen. Observant, 30 augustus
  30. Berkel, H.J.M. van (2006). We gaan weer selecteren, maar hoe dan? Science Guide, juni.
  31. Berkel, H.J.M. van (2006). Benoeming bestuursduo FHML. Observant, 7 december
  32. Berkel, H.J.M. van (2005). Hoe nu verder? (niet gepubliceerd).
  33. Berkel, H.J.M. van (2005). Niet ranken maar denken. Observant, 29, 4.
  34. Berkel, H.J.M. van (2004). In kwestie Fernhout: geen fatsoensrakkerij maar ook niet 'blijf van onze collega'. Observant, 22 april.
  35. Berkel, H.J.M. van (2004). Ex-rechter 2. De Limburger, 24 april 2004.
  36. Berkel, H.J.M. van & Meulen, E. van der (2004). Studiestakers na het eerste jaar BAMA. Onderwijsnieuwsbrief.
  37. Berkel, H.J.M. van (2004). Ik vind het natuurlijk prima … Observant, 7 augustus
  38. Berkel, H.J.M. van (2004). Wie veel schrijft, schrijft veel over. Observant, 4 maart.
  39. Berkel, H.J.M. van (2004). Hef belasting op vrouwen! NRC, 30 januari
  40. Berkel, H.J.M. van (2003). Dom, dommer, domst? NRC, 16 september.
  41. Berkel, H.J.M. van (2000). De parabel van de klapschaats. Observant, 21 december.
  42. Berkel, H.J.M. van (2000). Het Roept-U-Maar model. Observant, 17 februari.
  43. Berkel, H.J.M. van (2000). Studiehuis. NRC, 3 januari.
  44. Berkel, H.J.M. van (2000). De vertroetelfactor op de Nederlandse universiteiten/Nederlandse universiteit lijkt een kleuterschool. Trouw, 29 april.
  45. Mulders, M. & H.J.M. van Berkel (1997). Tutor, hoe vaak mag ik nog afwezig zijn? Spectrum, februari.
  46. Berkel, H.J.M. van (1997). Alternatief voor loting deugt evenmin. De Volkskrant, 2 april.
  47. Berkel, H.J.M. van (1995). Het beoordelen van afstudeerwerkstukken: de huidige praktijk voldoet uitstekend. Spectrum, 2, 3-4. 
  48. Berkel, H.J.M. van (1994). Het Maastrichtse onderwijssysteem toegepast op de Faculteit der Gezondheidswetenschappen. Sanitas & Scientia, 2, 13-15.
  49. Berkel, H.J.M. van (1988). De voortgangstoets zal wijzigen. Bulletin gezondheidswetenschappen.
  50. Berkel, H.J.M. van (1988). Universiteiten renderen goed. NRC/Handelsblad, 22 april.
  51. Berkel, H.J.M. van (1987). Kwaliteit van universiteit goed te bewaken. De Volkskrant, 14 november.
  52. Berkel, H.J.M. van (1985). Straks: massahogescholen en elite-universiteiten. De Volkskrant, 13 april.
  53. Berkel, H.J.M. van (1983). De taakverdeling leidt tot onderwijs dat niet is toegesneden op maatschappelijke ontwikkelingen en tot een lager studierendement. Folia, 36,
  54. Berkel, H.J.M. van (1982). Loten om een plaats is zeker geen zwaktebod. De Volkskrant, 16 september.
  55. Berkel, H.J.M. van (1982). Een impressie van de AERA en het NCME congres 1982. VOR-bulletin, 6, 15-17.
  56. Berkel, H.J.M. van (1995). Diefstal van winkelwagentjes, Vrij Nederland, 16 december.