Op uitnodiging
- Berkel, H.J.M. van (2023). Juridisch correct examineren. Presentatie gehouden op de Avans Hogeschool 's-Hertogenbosch, 3 april 2023.
 - Berkel, H.J.M. van (2022). Jurisprudentie Beroepszaken. Presentatie op de Breda University of Applied Sciences, 31 oktober.
 - Berkel, H.J.M. van (2022). Leren van het verleden. Presentatie op het congres Examencommissies onder de loep. Medilex onderwijs. 29 september 2022.
 - Berkel, H.J.M. van (2022). Juridisch correct examineren in het hoger onderwijs. Gastles op Maastricht University, Edlab, 14 juni 2022.
 - Berkel, H.J.M. van (2022). Fraude; beleid, preventie en opsporing. Presentatie op de studiedag Frauderende studenten. Medilex Onderwijs, 10 februari 2022.
 - Berkel. H.J.M. van (2019). Juridische correct examineren. Presentatie op de themabijeenkomst CBE-examencommissies. Universiteit van Tilburg, 25 oktober 2019.
 - Berkel, H.J.M. van (2018). Juridisch correct examineren. Key-note lezing gehouden op de studiemiddag Toetsing voor SKE-ers. Hogeschool van Amsterdam, 29 oktober 2018.
 - Berkel, H.J.M. van (2017). Juridisch correct examineren. Lezing gehouden op de studiedag Kennis Delen van de Nederlandse Vereniging voor Examens op 21 februari 2017.
 - Berkel, H.J.M. van (2017). Studiesucces bevorderen. Lezing gehouden op de studiedag Studiesucces van De Nieuwste Pabo, Zuyd Hogeschool op 16 januari 2017.
 - Berkel, H.J.M. van (2016). Studiesucces bevorderen. Lezing gehouden op het minisymposium Studiesucces van Zuyd Hogeschool op 19 april 2016.
 - Berkel, H.J.M. van (2015). Toetsvormen: meer creativiteit. Lezing gehouden op de hogeschool InHolland op 12 oktober 2015.
 - Berkel, H.J.M. van (2014). Studiesucces bevorderen; verder de diepte in. Lezing gehouden op het Natuur en Techniek onderwijscongres op de Hogeschool Utrecht op 8 januari 2015.
 - Berkel, H.J.M. van
     (2012). Rendementen verhogen. het kan en is moeilijk. Voordracht voor de
     CRWO werkgroep Kwaliteitszorg op 14 juni 2012.
 - Berkel, H.J.M. van
     (2011). Examencommissie, toetsbeleid en examineren. Presentatie gehouden
     op interuniversitaire leergang onderwijskundig leiderschap, op 12 mei 2011
     te Baarn. 
 - Berkel, H.J.M. van
     (2009). Educational Testing. Voordracht op het Koninklijk Instituut voor
     de Tropen, Amsterdam.
 - Berkel, H.J.M. van
     (2009). Onderwijsrendementen. Voordracht op de studiedag van de ISO,
     Utrecht.
 - Berkel, H.J.M. van
     (2009). Mogelijkheden tot rendementsverbetering in het
     wetenschappelijk onderwijs. Voordracht ter gelegenheid van het
     afscheid van Dato de Gruijter, 12 februari 2009.
 - Berkel, H.J.M. van
     (2008). (On)mogelijkheden tot rendementsverbetering in het Hoger
     Onderwijs. Voordracht voor de CRWO werkgroep Kwaliteitszorg op 3 december
     2008.
 - Berkel, H.J.M. van
     (2008). Examens veranderen. Voordracht op het Zadkinecollege
     Rotterdam op 10 november 2008.
 - Berkel, H.J.M. van
     (2007). Address for the MTEC grad.
 - Berkel, H.J.M. van
     (2007). Wat is goed onderwijs? Lezing gehouden in de RWO werkgroep KWAACC,
     1 maart.
 - Berkel, H.J.M. van
     (2005). Adviseren over toetsen op niveau. Lezing op de CRWO conferentie
     Adviseren op niveau, 18 maart te Nijmegen.
 - Berkel, H.J.M. van
     (2005). Studietoetsen. Voordracht op De dag van de Lector van de
     Plantijnhogeschool Antwerpen op 19 april 2005.
 - Berkel, H.J.M. van
     (2002). Authentiek en geïntegreerd toetsen. Voordracht op de
     CRWO conferentie Adviseurs in Discussie, 15 maart 2002.
 - Berkel, H.J.M. van
     (2001). Toetsproblematiek en Kwaliteitszorg. Gastcollege aan de
     Landbouw Universiteit. 19 september.
 - Berkel, H.J.M. van
     (2001). Het functioneren van visitatiecommissie. Lezing gehouden op de
     AOC-raad te Ede.
 - Berkel, H.J.M. van
     (2000). Normeringsmethoden. Lezing in het kader van een scholingsprogramma
     van de NVE, 13 december.
 - Berkel, H.J.M. van
     (2000). Toetsconstructie. Lezing gehouden aan de Universiteit van Ulaan
     Bator.
 - Berkel, H.J.M. van
     (1999). Mondeling examineren. Lezing gehouden op de jaarvergadering van de
     Stichting Examenkamer.
 - Berkel, H.J.M. van
     (1999). Progress testing and program-evaluation. Lezing gehouden aan de
     Universiteit van Kopenhagen / School of Public Health.
 - Berkel, H.J.M. van
     (1999). Psychometrische indicatoren voor toetsen. Lezing gehouden op het
     seminar "Toetsen en ICT in het hoger onderwijs", Assen.
 - Berkel, H.J.M. van
     (1998). Zelfstandig leren. Lezing op het Stedelijk College in Eindhoven.
 - Berkel, H.J.M. van
     (1997). Evaluating the quality on undergraduate medical education: a
     proposal for a joint research project. Paper addressed at the workshop
     Assessment of medical education. Parijs, 20-21 oktober 1997.
 - Berkel, H.J.M. van
     (1997). Studeergedrag en literatuur. Lezing gehouden op een studiedag van
     de Faculteit der Gezondheidswetenschappen.
 - Berkel, H.J.M. van
     (1997). Accreditation. Lezing gehouden op 1 mei op de VSNU.
 - Berkel, H.J.m. van
     (1995). Lezing gehouden op de certificering samenwerking RL Leusden
     Nijmegen.5 juli.
 - Berkel, H.J.M. van
     (1994). Probleemgestuurd onderwijs. Hanzehogeschol Groningen, 10 januari.
 - Berkel, H.J.M. van
     (1990). Research in medical education: What do we know about problem-based
     learning. Key-note lezing gehouden op de joint meeting AMEE/AMDE te
     Boedapest, Hongarije 3 september 1990.
 - Berkel, H.J.M. van
     (1990). Voortgangstoetsen. Lezing gehouden op de Hogeschool
     Eindhoven/Verpleegkunde in oktober 1990.
 - Berkel, H.J.M. van
     (1989). Kennisvergaring. Lezing gehouden po[ Het Medisch Cetrum
     Leeuwarden, 10 oktober.
 - Berkel, H.J.M. van
     (1988). Problem-based learning and progress tests. Paper presented at the Educational Testing
     Service, Princeton, N.J. September 20th. 
 - Berkel, H.J.M. van
     (1988). Probleemgestuurd onderwijs en voortgangstoetsen. Presentatie op de
     studiemiddag FdGW d.d. 15/11/1988.
 - Berkel, H.J.M. van
     (1987). Toetsvragen schrijven. Lezing gehouden op de studiedag op de
     Gezondheidszorg academie Sittard 27 oktober 1987.
 - Berkel, H.J.M. van
     (1988). Voorstel tot oprichting van de ‘Stichting lerarenopleiding
     Gezondheidszorgonderwijs’. 
 - Berkel, H.J.M. van
     (1987). Toetsvragen schrijven. Studiedag, AS, 27 oktober.
 - Berkel, H.J.M. van
     (1987). Probleemgestuurd onderwijs en voortgangstoetsen. Lezing gehouden
     op de Juridische Faculteit, Maastricht.
 - Berkel, H.J.M. van
     (1987). Het Maastrichtse Onderwijssysteem. Lezing gehouden op de najaar
     ledenvergadering van de sectie HBO-bibliotheken van de NVB d.d. 16
     november 1987 te Maastricht.
 - Berkel, H.J.M. van
     (1987). Voortgangstoetsen. Lezing gehouden op de nascholingsdag Logopedie,
     19 november.
 - Berkel, H.J.M. van
     (1986). Zienswijzen op kwaliteitsbevordering en -bewaking van het universitair
     onderwijs. Lezing gehouden op het symposium "Kwaliteitsbevordering
     van het universitair onderwijs", gehouden aan de Vrije Universiteit
     Brussel d.d. 21 februari 1986. Universiteit van Amsterdam: COWO.
 - Berkel, H.J.M. van
     (1993). Discussiepunten voor het thema deeltijdsonderwijs. CRWO studiedag
     14 december
 - Berkel, H.J.M. van
     (1982). Lezing gehouden op de studiemiddag "studeren met een
     handicap" d.d. 14-12-1982. Universiteit van Amsterdam: COWO.
 - Berkel, H.J.M. van
     (1981). De heterogeniteit van de binnenkomende studenten. RWO studiedag 16
     december
 - Berkel, H.J.M. van
     (1980). Studenten studeren; een bijdrage aan het universitair
     studentenbeleid. Universiteit van Amsterdam: COWO.
 - Berkel, H.J.M. van,
     et al. (1978). Commentaar op de nota "De Open Universiteit in grote
     lijnen". Universiteit van Amsterdam: COWO (aangeboden en
     gepresenteerd op de openbare hoorzitting).
 - Berkel, H.J.M. van
     (1979). Het project werkstudenten op de werkstudentendag. 16 november.
 
Zelf aangemeld
- Berkel, H.J.M. van
     (2008). Reviewing and Monitoring the quality of
     a test. lecture
 - Berkel, H.J.M. van
     (2008). Detecting Plagiarism. Demonstration
 - Berkel, H.J.M. van
     (2008). Onderwijskwalificaties en kwaliteitszorg. Voordracht
     gehouden op het NVMO congres op 13 november.
 - Hurk, Marianne van
     der, & Berkel, H.J.M. van, (2002). Effects of student employement on
     study-time and achievement in a problem-based curriculum. Paper presented
     at the AERA conference in New Orleans, United States, April 2002. 
 - Berkel, H.J.M. van,
     & Schmidt. H.G., (2001). The role of lectures in problem-based
     learning. Paper presented at the AERA conference in Seattle, United
     States, April 2001. (ERIC Document Reproduction Service No. TM032820).
 - Bisscheroux,
     T.J.H.I., Berkel, H.J.M. van, & Vermunt, J.D.H.M. (2001). Naar een
     integraal systeem van studieloopbaanbegeleiding binnen de Universiteit
     Maastricht. Maastricht: Landelijke dag studievaardigheden.
 - Bruijn, E. de, Doets,
     C., Nieuwenhuis, L., Mulder, R., Jellema, M., & Berkel, H.J.M. van (2001). Evaluatie van de wet educatie en beroepsonderwijs; de evaluatie
     van een besturingsparadigma II. Amsterdam: Onderwijsresearchdagen 2001.
 - Berkel, H.J.M. van (2001). De visitatievalkuil. Amsterdam: Onderwijsresearchdagen 2001.
 - Bisscheroux,
     T.J.H.I., Berkel, H.J.M. van, & Vermunt, J.D.H.M. (2001). Factoren van
     invloed op de perceptie van de studieloopbaan. Amsterdam:
     Onderwijsresearchdagen 2001.
 - Berkel, H.J.M. van,
     & Hurk, M.M. van der, (2001). Beïnvloeden van studiegedrag aan een
     faculteit met probleem-gestuurd onderwijs. Amsterdam:
     Onderwijsresearchdagen 2001.
 - Berkel, H.J.M. van (2000). Bloktoetsen. Training
 - Berkel, H.J.M. van, & Wolfhagen, H.P.A.
     (2000). External quality assurance: The Dutch system of quality assurence
     as an example. Paper presented at the Network conference in Bahrein, October
     2000.
 - Berkel, H.J.M. van
     (2000). Psychometrische indicatoren voor goede toetsen. Stichting SURF
     symposium in Assen.
 - Berkel, H.J.M. van
     & Schmidt, H.G. (1999). Testing a casual model of Problem-based learning.
     Praatje gehouden op de AERA, Montreal.
 - Berkel, H.J.M. van
     & Schmidt, H.G. (1999). Moticvation to commit oneself as a determinant of
     achievement in problem-bases learning. Praatje gehouden op de AERA,
     Montreal.
 - Berkel, H.J.M. van
     (1999). Zak-slaaggrensbepaling in verschillende toetssituaties.
     Presentatie gehouden op het Tweede Nationale Examencongres, 24 september
     te Enschede.
 - Berkel, H.J.M. van,
     & Schmidt. H.G., (1999). Motivation to commit oneself as a determinant
     of achievement in problem-based learning. Paper
     presented at the AERA conference in Montreal, Canada, April 1998. (ERIC
     Document Reproduction Service No. TM031272).
 - Berkel, H.J.M. van,
     & Til, C.T. van, (1998). Group performing in a problem-based
     curriculum: The development and evaluation of an instrument. Paper
     presented at the AERA conference in San Diego CA, April 1998. (ERIC
     Document Reproduction Service No. TM031271).
 - Til, C.T., Berkel,
     H.J.M. van & Vleuten, C.P.M. van der, (1996). Problem-based learning
     behavior: the impact of differences in problem-based learning style and
     activity on students' achievement. Paper presented at the international
     ICO summerschool. Groningen, 14-21 September.
 - Til, C.T. van,
     Vleuten, C.P.M. van der & Berkel, H.J.M. van, (1996). The impact of
     differences in problem-based learning behavior on achievement. Poster
     presented at Student at the Centre: Higher education addressing the
     challenges of the 21st century. Maastricht University, the Netherlands,
     20th Anniversary Conference, November 20-22.
 - Til, C.T. van,
     Vleuten, C.P.M. van der & Berkel, H.J.M. van, (1996). Problem-based
     learning behavior: The impact of differences in problem-based learning
     style and activity on student's achievement. Paper presented at the Annual
     Meeting of the American Educational Association, Chicago, March 24-28.
     (ERIC Document Reproduction Service No. TM06783)
 - Berkel, H.J.M. van,
     C.P.M. van der Vleuten & W.H.F.W. Wijnen. (1993) Voortgangstoetsen.
     Maastricht: Onderwijsresearchdagen 1993.
 - Berkel, H.J.M. van, &
     Sprooten, J. & Graaff, E. de (1990). An individualized assessment test
     consisting of 600 items. Yogyakarta, Indonesië.
 - Berkel, H.J.M. van, &
     Sprooten. J. (1991). Kennismeting bij docenten aan de Faculteit der
     Gezondheidswetenschappen. Veldhoven: Congres medisch Onderwijs.
 - Berkel, H.J.M. &
     Schmidt (1990). Criteria for assessment
     in a problem-based curriculum. Lezing gehouden op
     het 2nd International Symposium on PBL, Yogyakarta. 
 - Berkel, H.J.M. van
     e.a. (1990). De eerste ervaringen met een geïndividualiseerde toets
     bestaande uit 600 vragen. Presentatie gehouden op het O&O colloquium 
 - Berkel, H.J.M. van
     (1989). Voortgangstoetsen. Lezing gehouden op het zevende nationaal
     congres:"Kwaliteitsverbetering, hoe kan dat?" d.d. 28 februari
     en 1 maart 1989 te Groningen.
 - Berkel, H.J.M. van
     & Wijnen, W.H.F.W. (1987). Vergelijkende examens tussen
     universiteiten. Presentatie gehouden op de CRWO-studiedag.
 - Berkel, H.J.M. van
     (1987). Education in the Health Sciences. Lezing gehouden op het
     "Seventh Annual International Seminar in Teacher Education".
     Maastricht.
 - Berkel, H.J.M. van
     (1985). Lezing gehouden op de Onderwijsresearchdagen 1985 in het thema
     "Toetsconstructie en -gebruik. Universiteit van Amsterdam: COWO.
 - Berkel, H.J.M. van
     (1981). Itemscoring bij eerste gebruik; paper gepresenteerd op de
     Onderwijsresearchdagen 1981. Universiteit van Amsterdam: COWO.
 - Berkel, H.J.M. van
     (1979). Werkstudenten eruit gelicht; paper ten behoeve van de
     Onderwijsresearchdagen 1979. Universiteit van Amsterdam: COWO.
 - Berkel, H.J.M. van
     (1979). Het project Werkstudenten op de Werkstudentendag. Universiteit van
     Amsterdam: COWO.
 - Bekkers, B. &
     Berkel, H.J.M. van (1978). Het project Werkstudenten op de
     Onderwijsresearchdagen 1978; een stand-van-zaken paper. Universiteit van
     Amsterdam: COWO.
 - Bekkers, B. & van
     Berkel, H.J.M. van (1978). Project Werkstudenten op de onderwijsresearchdagen.