De spreker

Op uitnodiging

  1. Berkel, H.J.M. van (2023). Juridisch correct examineren. Presentatie gehouden op de Avans Hogeschool 's-Hertogenbosch, 3 april 2023.
  2. Berkel, H.J.M. van (2022). Jurisprudentie Beroepszaken. Presentatie op de Breda University of Applied Sciences, 31 oktober.
  3. Berkel, H.J.M. van (2022). Leren van het verleden. Presentatie op het congres Examencommissies onder de loep. Medilex onderwijs. 29 september 2022.
  4. Berkel, H.J.M. van  (2022). Juridisch correct examineren in het hoger onderwijs. Gastles op Maastricht University, Edlab, 14 juni 2022.
  5. Berkel, H.J.M. van (2022). Fraude; beleid, preventie en opsporing. Presentatie op de studiedag Frauderende studenten. Medilex Onderwijs, 10 februari 2022.
  6. Berkel. H.J.M. van (2019). Juridische correct examineren. Presentatie op de themabijeenkomst CBE-examencommissies. Universiteit van Tilburg, 25 oktober 2019.
  7. Berkel, H.J.M. van (2018). Juridisch correct examineren. Key-note lezing gehouden op de studiemiddag Toetsing voor SKE-ers. Hogeschool van Amsterdam, 29 oktober 2018.
  8. Berkel, H.J.M. van (2017). Juridisch correct examineren. Lezing gehouden op de studiedag Kennis Delen van de Nederlandse Vereniging voor Examens op 21 februari 2017.
  9. Berkel, H.J.M. van (2017). Studiesucces bevorderen. Lezing gehouden op de studiedag Studiesucces van De Nieuwste Pabo, Zuyd Hogeschool op 16 januari 2017.
  10. Berkel, H.J.M. van (2016). Studiesucces bevorderen. Lezing gehouden op het minisymposium Studiesucces van Zuyd Hogeschool op 19 april 2016.
  11. Berkel, H.J.M. van (2015). Toetsvormen: meer creativiteit. Lezing gehouden op de hogeschool InHolland op 12 oktober 2015.
  12. Berkel, H.J.M. van (2014). Studiesucces bevorderen; verder de diepte in. Lezing gehouden op het Natuur en Techniek onderwijscongres op de Hogeschool Utrecht op 8 januari 2015.
  13. Berkel, H.J.M. van (2012). Rendementen verhogen. het kan en is moeilijk. Voordracht voor de CRWO werkgroep Kwaliteitszorg op 14 juni 2012.
  14. Berkel, H.J.M. van (2011). Examencommissie, toetsbeleid en examineren. Presentatie gehouden op interuniversitaire leergang onderwijskundig leiderschap, op 12 mei 2011 te Baarn.
  15. Berkel, H.J.M. van (2009). Educational Testing. Voordracht op het Koninklijk Instituut voor de Tropen, Amsterdam.
  16. Berkel, H.J.M. van (2009). Onderwijsrendementen. Voordracht op de studiedag van de ISO, Utrecht.
  17. Berkel, H.J.M. van (2009). Mogelijkheden tot rendementsverbetering in het wetenschappelijk onderwijs. Voordracht ter gelegenheid van het afscheid van Dato de Gruijter, 12 februari 2009.
  18. Berkel, H.J.M. van (2008). (On)mogelijkheden tot rendementsverbetering in het Hoger Onderwijs. Voordracht voor de CRWO werkgroep Kwaliteitszorg op 3 december 2008.
  19. Berkel, H.J.M. van (2008). Examens veranderen. Voordracht op het Zadkinecollege Rotterdam op 10 november 2008.
  20. Berkel, H.J.M. van (2007). Address for the MTEC grad.
  21. Berkel, H.J.M. van (2007). Wat is goed onderwijs? Lezing gehouden in de RWO werkgroep KWAACC, 1 maart.
  22. Berkel, H.J.M. van (2005). Adviseren over toetsen op niveau. Lezing op de CRWO conferentie Adviseren op niveau, 18 maart te Nijmegen.
  23. Berkel, H.J.M. van (2005). Studietoetsen. Voordracht op De dag van de Lector van de Plantijnhogeschool Antwerpen op 19 april 2005.
  24. Berkel, H.J.M. van (2002). Authentiek en geïntegreerd toetsen. Voordracht op de CRWO conferentie Adviseurs in Discussie, 15 maart 2002.
  25. Berkel, H.J.M. van (2001). Toetsproblematiek en Kwaliteitszorg. Gastcollege aan de Landbouw Universiteit. 19 september.
  26. Berkel, H.J.M. van (2001). Het functioneren van visitatiecommissie. Lezing gehouden op de AOC-raad te Ede.
  27. Berkel, H.J.M. van (2000). Normeringsmethoden. Lezing in het kader van een scholingsprogramma van de NVE, 13 december.
  28. Berkel, H.J.M. van (2000). Toetsconstructie. Lezing gehouden aan de Universiteit van Ulaan Bator.
  29. Berkel, H.J.M. van (1999). Mondeling examineren. Lezing gehouden op de jaarvergadering van de Stichting Examenkamer.
  30. Berkel, H.J.M. van (1999). Progress testing and program-evaluation. Lezing gehouden aan de Universiteit van Kopenhagen / School of Public Health.
  31. Berkel, H.J.M. van (1999). Psychometrische indicatoren voor toetsen. Lezing gehouden op het seminar "Toetsen en ICT in het hoger onderwijs", Assen.
  32. Berkel, H.J.M. van (1998). Zelfstandig leren. Lezing op het Stedelijk College in Eindhoven.
  33. Berkel, H.J.M. van (1997). Evaluating the quality on undergraduate medical education: a proposal for a joint research project. Paper addressed at the workshop Assessment of medical education. Parijs, 20-21 oktober 1997.
  34. Berkel, H.J.M. van (1997). Studeergedrag en literatuur. Lezing gehouden op een studiedag van de Faculteit der Gezondheidswetenschappen.
  35. Berkel, H.J.M. van (1997). Accreditation. Lezing gehouden op 1 mei op de VSNU.
  36. Berkel, H.J.m. van (1995). Lezing gehouden op de certificering samenwerking RL Leusden Nijmegen.5 juli.
  37. Berkel, H.J.M. van (1994). Probleemgestuurd onderwijs. Hanzehogeschol Groningen, 10 januari.
  38. Berkel, H.J.M. van (1990). Research in medical education: What do we know about problem-based learning. Key-note lezing gehouden op de joint meeting AMEE/AMDE te Boedapest, Hongarije 3 september 1990.
  39. Berkel, H.J.M. van (1990). Voortgangstoetsen. Lezing gehouden op de Hogeschool Eindhoven/Verpleegkunde in oktober 1990.
  40. Berkel, H.J.M. van (1989). Kennisvergaring. Lezing gehouden po[ Het Medisch Cetrum Leeuwarden, 10 oktober.
  41. Berkel, H.J.M. van (1988). Problem-based learning and progress tests. Paper presented at the Educational Testing Service, Princeton, N.J. September 20th.
  42. Berkel, H.J.M. van (1988). Probleemgestuurd onderwijs en voortgangstoetsen. Presentatie op de studiemiddag FdGW d.d. 15/11/1988.
  43. Berkel, H.J.M. van (1987). Toetsvragen schrijven. Lezing gehouden op de studiedag op de Gezondheidszorg academie Sittard 27 oktober 1987.
  44. Berkel, H.J.M. van (1988). Voorstel tot oprichting van de ‘Stichting lerarenopleiding Gezondheidszorgonderwijs’.
  45. Berkel, H.J.M. van (1987). Toetsvragen schrijven. Studiedag, AS, 27 oktober.
  46. Berkel, H.J.M. van (1987). Probleemgestuurd onderwijs en voortgangstoetsen. Lezing gehouden op de Juridische Faculteit, Maastricht.
  47. Berkel, H.J.M. van (1987). Het Maastrichtse Onderwijssysteem. Lezing gehouden op de najaar ledenvergadering van de sectie HBO-bibliotheken van de NVB d.d. 16 november 1987 te Maastricht.
  48. Berkel, H.J.M. van (1987). Voortgangstoetsen. Lezing gehouden op de nascholingsdag Logopedie, 19 november.
  49. Berkel, H.J.M. van (1986). Zienswijzen op kwaliteitsbevordering en -bewaking van het universitair onderwijs. Lezing gehouden op het symposium "Kwaliteitsbevordering van het universitair onderwijs", gehouden aan de Vrije Universiteit Brussel d.d. 21 februari 1986. Universiteit van Amsterdam: COWO.
  50. Berkel, H.J.M. van (1993). Discussiepunten voor het thema deeltijdsonderwijs. CRWO studiedag 14 december
  51. Berkel, H.J.M. van (1982). Lezing gehouden op de studiemiddag "studeren met een handicap" d.d. 14-12-1982. Universiteit van Amsterdam: COWO.
  52. Berkel, H.J.M. van (1981). De heterogeniteit van de binnenkomende studenten. RWO studiedag 16 december
  53. Berkel, H.J.M. van (1980). Studenten studeren; een bijdrage aan het universitair studentenbeleid. Universiteit van Amsterdam: COWO.
  54. Berkel, H.J.M. van, et al. (1978). Commentaar op de nota "De Open Universiteit in grote lijnen". Universiteit van Amsterdam: COWO (aangeboden en gepresenteerd op de openbare hoorzitting).
  55. Berkel, H.J.M. van (1979). Het project werkstudenten op de werkstudentendag. 16 november.



Zelf aangemeld

  1. Berkel, H.J.M. van (2008). Reviewing and Monitoring the quality of a test. lecture
  2. Berkel, H.J.M. van (2008). Detecting Plagiarism. Demonstration
  3. Berkel, H.J.M. van (2008). Onderwijskwalificaties en kwaliteitszorg. Voordracht gehouden op het NVMO congres op 13 november.
  4. Hurk, Marianne van der, & Berkel, H.J.M. van, (2002). Effects of student employement on study-time and achievement in a problem-based curriculum. Paper presented at the AERA conference in New Orleans, United States, April 2002. 
  5. Berkel, H.J.M. van, & Schmidt. H.G., (2001). The role of lectures in problem-based learning. Paper presented at the AERA conference in Seattle, United States, April 2001. (ERIC Document Reproduction Service No. TM032820).
  6. Bisscheroux, T.J.H.I., Berkel, H.J.M. van, & Vermunt, J.D.H.M. (2001). Naar een integraal systeem van studieloopbaanbegeleiding binnen de Universiteit Maastricht. Maastricht: Landelijke dag studievaardigheden.
  7. Bruijn, E. de, Doets, C., Nieuwenhuis, L., Mulder, R., Jellema, M., & Berkel, H.J.M. van (2001). Evaluatie van de wet educatie en beroepsonderwijs; de evaluatie van een besturingsparadigma II. Amsterdam: Onderwijsresearchdagen 2001.
  8. Berkel, H.J.M. van (2001). De visitatievalkuil. Amsterdam: Onderwijsresearchdagen 2001.
  9. Bisscheroux, T.J.H.I., Berkel, H.J.M. van, & Vermunt, J.D.H.M. (2001). Factoren van invloed op de perceptie van de studieloopbaan. Amsterdam: Onderwijsresearchdagen 2001.
  10. Berkel, H.J.M. van, & Hurk, M.M. van der, (2001). Beïnvloeden van studiegedrag aan een faculteit met probleem-gestuurd onderwijs. Amsterdam: Onderwijsresearchdagen 2001.
  11. Berkel, H.J.M. van (2000). Bloktoetsen. Training
  12. Berkel, H.J.M. van, & Wolfhagen, H.P.A. (2000). External quality assurance: The Dutch system of quality assurence as an example. Paper presented at the Network conference in Bahrein, October 2000.
  13. Berkel, H.J.M. van (2000). Psychometrische indicatoren voor goede toetsen. Stichting SURF symposium in Assen.
  14. Berkel, H.J.M. van & Schmidt, H.G. (1999). Testing a casual model of Problem-based learning. Praatje gehouden op de AERA, Montreal.
  15. Berkel, H.J.M. van & Schmidt, H.G. (1999). Moticvation to commit oneself as a determinant of achievement in problem-bases learning. Praatje gehouden op de AERA, Montreal.
  16. Berkel, H.J.M. van (1999). Zak-slaaggrensbepaling in verschillende toetssituaties. Presentatie gehouden op het Tweede Nationale Examencongres, 24 september te Enschede.
  17. Berkel, H.J.M. van, & Schmidt. H.G., (1999). Motivation to commit oneself as a determinant of achievement in problem-based learning. Paper presented at the AERA conference in Montreal, Canada, April 1998. (ERIC Document Reproduction Service No. TM031272).
  18. Berkel, H.J.M. van, & Til, C.T. van, (1998). Group performing in a problem-based curriculum: The development and evaluation of an instrument. Paper presented at the AERA conference in San Diego CA, April 1998. (ERIC Document Reproduction Service No. TM031271).
  19. Til, C.T., Berkel, H.J.M. van & Vleuten, C.P.M. van der, (1996). Problem-based learning behavior: the impact of differences in problem-based learning style and activity on students' achievement. Paper presented at the international ICO summerschool. Groningen, 14-21 September.
  20. Til, C.T. van, Vleuten, C.P.M. van der & Berkel, H.J.M. van, (1996). The impact of differences in problem-based learning behavior on achievement. Poster presented at Student at the Centre: Higher education addressing the challenges of the 21st century. Maastricht University, the Netherlands, 20th Anniversary Conference, November 20-22.
  21. Til, C.T. van, Vleuten, C.P.M. van der & Berkel, H.J.M. van, (1996). Problem-based learning behavior: The impact of differences in problem-based learning style and activity on student's achievement. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Association, Chicago, March 24-28. (ERIC Document Reproduction Service No. TM06783)
  22. Berkel, H.J.M. van, C.P.M. van der Vleuten & W.H.F.W. Wijnen. (1993) Voortgangstoetsen. Maastricht: Onderwijsresearchdagen 1993.
  23. Berkel, H.J.M. van, & Sprooten, J. & Graaff, E. de (1990). An individualized assessment test consisting of 600 items. Yogyakarta, Indonesië.
  24. Berkel, H.J.M. van, & Sprooten. J. (1991). Kennismeting bij docenten aan de Faculteit der Gezondheidswetenschappen. Veldhoven: Congres medisch Onderwijs.
  25. Berkel, H.J.M. & Schmidt (1990). Criteria for assessment in a problem-based curriculum. Lezing gehouden op het 2nd International Symposium on PBL, Yogyakarta.
  26. Berkel, H.J.M. van e.a. (1990). De eerste ervaringen met een geïndividualiseerde toets bestaande uit 600 vragen. Presentatie gehouden op het O&O colloquium
  27. Berkel, H.J.M. van (1989). Voortgangstoetsen. Lezing gehouden op het zevende nationaal congres:"Kwaliteitsverbetering, hoe kan dat?" d.d. 28 februari en 1 maart 1989 te Groningen.
  28. Berkel, H.J.M. van & Wijnen, W.H.F.W. (1987). Vergelijkende examens tussen universiteiten. Presentatie gehouden op de CRWO-studiedag.
  29. Berkel, H.J.M. van (1987). Education in the Health Sciences. Lezing gehouden op het "Seventh Annual International Seminar in Teacher Education". Maastricht.
  30. Berkel, H.J.M. van (1985). Lezing gehouden op de Onderwijsresearchdagen 1985 in het thema "Toetsconstructie en -gebruik. Universiteit van Amsterdam: COWO.
  31. Berkel, H.J.M. van (1981). Itemscoring bij eerste gebruik; paper gepresenteerd op de Onderwijsresearchdagen 1981. Universiteit van Amsterdam: COWO.
  32. Berkel, H.J.M. van (1979). Werkstudenten eruit gelicht; paper ten behoeve van de Onderwijsresearchdagen 1979. Universiteit van Amsterdam: COWO.
  33. Berkel, H.J.M. van (1979). Het project Werkstudenten op de Werkstudentendag. Universiteit van Amsterdam: COWO.
  34. Bekkers, B. & Berkel, H.J.M. van (1978). Het project Werkstudenten op de Onderwijsresearchdagen 1978; een stand-van-zaken paper. Universiteit van Amsterdam: COWO.
  35. Bekkers, B. & van Berkel, H.J.M. van (1978). Project Werkstudenten op de onderwijsresearchdagen.