De onderzoeker

De onderzoeksactiviteiten staan voor een groot deel in het teken van ontwikkelingsonderzoek ten behoeve van het onderwijs van de faculteit. Met behulp van aanwezig of extra te vergaren onderzoeksmateriaal worden analyses verricht, gericht op het verbeteren van het onderwijs, evidence-based. De output van dit onderzoek richt zich op de eerste plaats op de eigen faculteit en, in geabstraheerde vorm, op het Nederlandse en internationale onderwijsveld.
Het andere deel bestaat uit regulier onderzoek binnen het thema Onderzoek van Onderwijs.

Auteur van onderzoeksrapporten (externe opdrachtgever)
  1. Berkel, H.J.M. van (2014). Advies over het intellectueel eigendom van studietoetsen. Advies uitgebracht aan Fundiq.
  2. Berkel, H.J.M. van et al. (2009). Review of recruitment to UK foundation programme.
  3. Berkel, H.J.M. van (2009). Comments on selection.
  4. Berkel, H.J.M. van (2009). Why high school grades do not predict academic susseess. Rapport geschreven voor het International Expert Panel: Review of Recruitment to UK Foundation Programme.
  5. Van der Vleuten, S,, Dolmans, D. & Berkel, H.J.M. van (2009). On the implications of neurocognitive- and educational research in the aera of self-directed learning for higher education
  6. Ronteltap, Frans, Van Berkel, Henk, Koehorst, Andre, Loo, Daphne van der., Lutgens, Gaby,&  Raak, Arno van (2007). PGO-online; Herontwerp masterprogramma's voor nieuwe doelgroepen. Maastricht Universiteit Maastricht.
  7. Berkel, H.J.M. van (2005). Educational test construction. Lezing gehouden op de faculteit Psychologie, Universiteit Maastricht, november.
  8. Berkel, H.J.M. van (2005). Opvattingen over afgestudeerden Overige Talen. Notitie ten behoeve van de visitatiecommissie Overige Talen.
  9. Berkel, H.J.M. van (2004). Commentaar op de rapportage HOF projectgroep. Notitie in opdracht van de HAN.
  10. Dijkstra, J., Jaspers, P., Berkel, H.J.M. van, Evers, S. & Ament, A. (2004). Evaluatie van het blok Health Technology Assessment. Rapport van een vernieuwingsproject in het kader van ForUM.
  11. Bouhuijs, P.A.J., Gullikers-Dinjens, M., Reynders, L.P., Berkel, H.J.M. van,  Picarelli, A. & Muller, M. (2004). Van basisschool naar voortgezet onderwijs; onderzoek aannamebeleid voortgezet onderwijs in Maastricht en omstreken 2001-2003. Rapport geschreven in opdracht van de stichting Vorming.
  12. Berkel, H.J.M. van (2004). Commentaar op de EUR nota: Alles draait om toetsing. Notitie in opdracht van de EUR.
  13. Berkel, H.J.M. van e.a. (2003). Review of recruitment to UK foundation programma.
  14. Picarelli, A., Muller, M. Gullikers-Dinjens, M., Bouhuijs, P.A.J. & Berkel, H.J.M. van (2003). Onderzoek aannamebeleid basisonderwijs-voortgezet onderwijs. Rapport geschreven in opdracht van de stichting Vorming.
  15. Berkel, H.J.M. van (2003). Opmerkingen bij het KCE document Product audit versie 1.0. Notitie geschreven in opdracht van het KCE, Amersfoort.
  16. Picarelli, A., Muller, M. Gullikers-Dinjens, M., Bouhuijs, P.A.J. & Berkel, H.J.M. van (2003). Het aannamebeleid Basisonderwijs - Voortgezet Onderwijs. Rapport geschreven in opdracht van de stichting Vorming.
  17. Bisscheroux, T.J.H.I., Berkel, H.J.M. van, & Vermunt, J.D.H.M. (2002). Naar een integraal systeem van studieloopbaanbegeleiding binnen de Universiteit Maastricht. Rapport geschreven in opdracht van het ministerie van OC&W.
  18. Nieuwenhuis, L., Berkel, H. van, Jellema, M. & Mulder R. (2002). Kwaliteit getoetst in de BVE. Rapport geschreven in opdracht van de stuurgroep Evaluatie WEB.
  19. Nieuwenhuis, L., Berkel, H. van, Jellema, M. & Mulder R. (2000). Kwaliteitsaspecten van de WEB. Interim-verslag geschreven in opdracht van de stuurgroep Evaluatie WEB.
  20. Berkel, H.J.M. van (1997). Criteria voor goed onderwijs Veiligheidkunde.   
  21. Nuy, H.J.P., Berkel, H.J.M. van & Til, C.T. van (1994). Evaluatie van de FOG-procedure aan de FdGW. Rapport geschreven in opdracht van het college van bestuur van de Rijksuniversiteit Limburg. Rijksuniversiteit Limburg: vakgroep Onderwijsontwikkeling & Onderwijsresearch.
  22. Commissie Erkenning Verworven Kwaliteiten (1994). Kwaliteiten Erkennen. Maastricht: Rijksuniversiteit Limburg, vakgroep Onderwijsontwikkeling en Onderwijsresearch.
  23. Arend, A. van der, H.J.M. van Berkel, J. Creusen, J. van Lent & M. Smits. (1993). Naar een toetsservicesysteem in het kader van REGOL. Maastricht: Rijksuniversiteit Limburg. Rapport geschreven in opdracht van en aangeboden aan de stuurgroep van het Regionaal Experiment Gezondheidszorgopleidingen Limburg.
  24. Berkel, H.J.M. van, A.J.G. van der Arend, J. Creusen, J. van Lent, A. Schade & M. Smits (1993). Onderwijs- en examenregeling REGOL. Maastricht: Rijksuniversiteit Limburg. Rapport geschreven in opdracht van en aangeboden aan de stuurgroep van het Regionaal Experiment Gezondheidszorgopleidingen Limburg.
  25. Smits, M., A. van der Arend, H. van Berkel, J. Creusen & J. van Lent (1993). Buitenschoolse vaardigheden. Maastricht: Rijksuniversiteit Limburg. Rapport geschreven in opdracht van en aangeboden aan de stuurgroep van het Regionaal Experiment Gezondheidszorgopleidingen Limburg.
  26. Berkel, H.J.M. van, Van der Arend, A., Creusen, J., Van Lent, J. & Schade, A. (1992). Toetsing in een modulaire onderwijsstructuur. Maastricht: Rijksuniversiteit Limburg. Rapport geschreven in opdracht van en aangeboden aan de stuurgroep van het Regionaal Experiment Gezondheidszorgopleidingen Limburg.
  27. Prins, J.B.A. & Berkel, H.J.M. van (1991). Het functioneren van de propedeuse. Utrecht: VSNU.
  28. Berkel, H.J.M. van (1987). De uitvoering van de wet Twee-fasenstructuur aan de Universiteit van Amsterdam. Universiteit van Amsterdam: SCO. (rapport uitgebracht aan het Ministerie van Onderwijs en Wetenschappen.
  29. Berkel, H.J.M. van (1987). Enkele psychometrische analyses van de Ot en Sien bladen. Rijksuniversiteit Limburg: vakgroep Onderwijsontwikkeling en Onderwijsresearch.
  30. Berkel, H.J.M. van (1986). De uitvoering van de wet Twee-fasenstructuur aan de Universiteit van Amsterdam. Stichting Centrum voor onderwijsonderzoek.

Auteur van (onderzoeks)rapporten (interne opdrachtgever)

Universiteit Maastricht: Vakgroep Onderwijsontwikkeling en Onderwijsresearch (O&O):
  1. Berkel, H.J.M. van (2013). What must an AHSE editor do?
  2. Berkel, H.J.M. van (2013) Checklists Open en Meerkeuzevragen.
  3. Berkel, H.J.M. van (2013). Hergebruik van toetsvragen.
  4. Berkel, H.J.M. van (2013). De cesuurmethode Cohen geëvalueerd.
  5. Berkel, H.J.M. van (2013). De methode Cohen toegepast bij herkansingen
  6. Berkel, H.J.M. van (2013). Slaagpercentages voor verschillende methoden van normeren.
  7. Berkel, H.J.M. van, Dijkstra, J. & Popeijus (2012). Goed normeren.
  8. Berkel, H.J.M. van (2012). Conferentie E-ATP 2012.
  9. Berkel, H.J.M. van (2012). Aantal vragen en A- en B-waarden bij drie alternatieven en verhoging van de betrouwbaarheid.
  10. Berkel, H.J.M. van Berkel (2012). Doen zij-instromers het even goed op hun thesis?
  11. Berkel H.J.M. van (2012). Studieprestaties en rendementen van groepen instromers in de master; cohort 2010.
  12. Berkel, H.J.M. van (2011). De bloktoetsen in het eerste jaar GW 2010-2011
  13. Berkel, H.J.M. van (2011). Toetsbeleid voor Bachelor en Masters Gezondheidswetenschappen.
  14. Berkel, H.J.M. van (2011). Betalen voor vragen.
  15. Berkel, H.J.M. van (2011). Voorstel voor ingrediënten van het toetsplan in de bloktoetsen.
  16. Berkel, H.J.M. van (2010). Kweekvijver voor EXAMENS.
  17. Berkel, H.J.M. van (2009). Beoordelingscriteria Artikelen/Bijdragen aan EXAMENS.
  18. Lutgens, G. & Van Berkel, H.J.M. (200). Digitizing courses for flexible educational scenarios. Draft article.
  19. Berkel, H.J.M. van (2009). Responsverhoging van de elektronische evaluatie.
  20. Lutgens, Gaby & Berkel, H.J.M. van (2008). Digitaliseren van leermaterialen: is het de moeite waard? Maastricht: Universiteit Maastricht/FHML.
  21. Berkel, H.J.M. van (2008). O&O in line.
  22. Berkel, H.J.M. van (2008). Analysis of moment strutures (AMOS); handleding.
  23. Berkel, H.J.M. et al. (2008). Welk leren begint met plagiëren.
  24. Berkel, H.J.M. van (2008). Wat is een goed UM docent?
  25. Berkel, H.J.M. van, & Pols, S. (2008). Kleine scripties.
  26. Berkel, H.J.M. van & van Hout, H. (2008). Titels Hoger Onderwijs Reeks.
  27. Berkel, H.J.M. van (2008). Goed examineren.
  28. Berkel, H.J.M. van, Meulen, E. van de, & Cruijssen, M. (2007). Rendementen GW en MLW
  29. Berkel, H.J.M. van, & Loo, D. van der (2007).Bachelor studenten zijn zeer tevreden over de genoten studie.
  30. Berkel, H.J.M. van, & Loo, D. van der (2007). Evaluatie bachelor stage en thesis GW 2007.
  31. Berkel, H.J.M. van, & Loo, D. van der (2007). Opinions of students with respect to the followed master programs.
  32. Berkel, H.J.M. van, & Loo, D. van der (2007). Opinions of students with respect to their master thesis and supervision.
  33. Berkel, H.J.M. van (2007) VWO-vakkenpakket en studieresultaten 20 nov 2007.
  34. Berkel, H.J.M. van (2007). Toelatingsvereisten en doorstroommasters GW.
  35. Berkel, H.J.M. van (2007). Welke gegevens zijn nodig om de vraagstelling te kunnen beantwoorden en zijn die er?
  36. Berkel, H.J.M. van (2007). Common goals of the master of science in Public Health.
  37. Berkel, H.J.M. van (2007). VWO-pakket en studieresultaten in het eerste jaar GW
  38. Berkel, H.J.M. van, & Meijer, A. (2007). The EPH cumulative test.
  39. Berkel, H.J.M. van (2007). Aanwezigheid in de onderwijsgroep, het beoordelen van academische vaardigheden en het bevorderen van het functioneren van onderwijsgroepen.
  40. Berkel, H.J.M. van (2006). Onderwijsrollen en bevorderingsbeleid. Universiteit Maastricht/Faculteit der Gezondheidswetenschappen.
  41. Berkel, H.J.M. van (2006). Het beoordelen van academische vaardigheden in de onderwijsgroep; voorstel voor een experiment.
  42. Berkel, H.J.M. van (2006). Propedeuse Zelfonderzoek
  43. Berkel, H.J.M. van (2006) Programma-evaluatie door programmagroepen: een korte checklist
  44. Berkel, H.J.M. van (2006). Verbeteren van het PGO-groepsproces.
  45. Berkel, H.J.M. van (2006). Internet sites which are useful for the preparation for the admission test Statistics & Methodology Health Sciences master programs.
  46. Berkel, H.J.M. van Berkel & Janssen, E. (2006). Evaluatie bachelor stage en bachelor thesis GW 2005.
  47. Berkel, H.J.M. van, & Janssen, E. (2006). Meningen van bachelors over de gevolgde opleiding GW 2006.
  48. Berkel, H.J.M. van (2006). Voorstel kapstokken voor een reactie op de IWIO evaluatie.
  49. Berkel, H.J.M. van & Janssen, E. (2005). Meningen van bachelors over de gevolgde opleiding GW.
  50. Berkel, H.J.M. van (2005). Van Dublin naar Maastricht; een notitie over het formuleren van doelstellingen en eindtermen en een beschouwing over academische vaardigheden.
  51. Berkel, H.J.M. van (2005). Onderzoek bij O&O/GW.
  52. Tjon-Pian-Gi, Sabine & Berkel, H.J.M. van (2005). Gepercipieerde knelpunten van studenten over de parallelle blokstructuur en oplossingen.
  53. Berkel, H.J.M. van (2005). Enkele ideeën c.q. inspiratiebronnen voor nieuwe uitgaven in de HOR/HOP.
  54. Berkel, H.J.M. van (2005). Opmerkingen en vragen (ten behoeve van visiteren).
  55. Berkel, H.J.M. van, Gulikers, M., & Wolfhagen, Ineke (2005). Onderwijsontwikkeling bij de capgroep O&O.
  56. Berkel, H.J.M. van, Moust, J. & Roebertsen, H. (2005). Eenheid in verscheidenheid.
  57. Berkel, H.J.M. van (2005). Optreden van de visitatiecommissie.
  58. Berkel, H.J.M. van (2005). Ingediende suggesties voor onderwerpen HOR/HOP.
  59. Berkel, H.J.M. van (2005). Een nieuwe start voor de reeks.
  60. Berkel, H.J.M. van (2005). Onderzoek bij O&O/GW
  61. Berkel, H.J.M. van (2005). Basic principles of assessment.
  62. Berkel, H.J.M. van (2005). Wat is er toch is met betrouwbaarheid?
  63. Berkel, H.J.M. van (2005). An empirical investigation of the new schema.
  64. Berkel, H.J.M. van, Maarse, H. & Dijkstra, J. (2004). Welke onderzoeksmethoden en statistische technieken gebruiken GW studenten bij hun afstudeerscriptie?
  65. Berkel, H.J.M. van & Van der Meulen, E. (2004). Studiestakers na het eerste jaar BAMA.
  66. Berkel, H.J.M. van (2004). Ruim baan voor talent.
  67. Berkel, H.J.M. van (2004). Blokdoelstellingen, programmadoelstellingen, specificatietabellen en eindtermen.
  68. Berkel, H.J.M. van & Roebertsen (2004). Toetsen binnen EPH.
  69. Berkel, H.J.M. van (2004). Normering bij herkansingstoetsen in de AGW.
  70. Berkel, H.J.M. van (2004). De beoordelingen van afstudeerwerkstukken GW.
  71. Berkel, H.J.M. van (2004). Het toelatingsgesprek voor de master.
  72. Berkel, H.J. M. van (2004). Naar een nieuw toetsprogramma binnen de FdGW
  73. Berkel, H.J.M. van (2004). Concurrentie of partners; een onderzoeksvoorstel naar de knelpunten in de parallelle programmering van de major en minor.
  74. Berkel, H.J.M. van, Langerak, C. & Groot, W. (2004). Voorstel voor een honoursprogramma Gezondheidswetenschappen.
  75. Berkel, H.J.M. van (2004). Blokdoelstellingen, programmadoelstellingen, specificatietabellen en eindtermen.
  76. Berkel, H.J.M. van (2004). Enkele kengetallen van de bloktoetsen in het AGW.
  77. Berkel, H.J.M. van (2004). Absoluut of relatief-absoluut?
  78. Berkel, H.J.M. van (2003). Idee onderzoek BaMa-blokken over groepsproces (etter-onderzoek).
  79. Berkel, H.J.M. van, Dongen, M. en Kempen, R. (2003). De toelating tot de GW masterprogramma’s.
  80. Berkel, H.J.M. & Janssen, L. Ervaringen met de Graduate Record Examinations (GRE), plus een advies.
  81. Berkel, H.J.M. van (2003). Van Godsbescherming naar Gezondheidszorg.
  82. Berkel, H.J.M. van & Machiels, M. (2003). Evaluatie van het eerste jaar BAMA 2002/2003.
  83. Berkel, H.J.M. van (2003). Een tijdschrift op het gebied van examens.
  84. Meulen, E. van der & Berkel. H.J.M. van (2003). Studiestakers na het eerste jaar BAMA.
  85. Berkel, H.J.M. van, Moust, J., Roebertsen, H., Machiels, M. Lutgens, G. & Meijer, A. (2003). Suggesties voor verschillende onderwijsvormen binnen de BaMa – FdGW.
  86. Berkel, H.J.M. van & Machiels, M. (2003). Evaluatie van het eerste jaar BAMA 2002 2003.
  87. Berkel, H.J.M. van (2002). Help, we worden geaccrediteerd. Boekvoorstel
  88. Berkel, H.J.M. e.a. (2002). Advies: Studeergedrag verbeteren aan de hand van literatuur.
  89. Berkel, H.J.M. van (2003). Variaties op WWW.
  90. Berkel, H.J.M. van (2002). Innoveren met minder middelen.
  91. Berkel, H.J.M. van (2002) Bloktoetsen aan de FdGW.
  92. Berkel, H.J.M. van, Moust, J. Roebertsen, H. (2002). Blokconstructie aan de FdGW. Universiteit Maastricht/Faculteit der Gezondheidswetenschappen
  93. Berkel, H.J.M. van (2002). Een onderzoek naar de aansturing van het PGO-proces.
  94. Berkel, H.J.M. van, Hendrix, T., Janssen, M., & Bouwens, R.  (2001). Interne kwaliteitszorg binnen de Faculteit der Gezondheidswetenschappen. Universiteit Maastricht.
  95. Berkel, H.J.M. van, & Meijer, A. (2001) Zorgorganisaties en strategisch beleid; een verslag van een experiment over de verlenging van de toetsduur.
  96. Berkel, H.J.M. van (2001). Samenvattende gemiddelde gegevens van de programma-evaluatie over het studiejaar 1999-2000.
  97. Berkel, H.J.M. van, & Hurk, M. van den (2001). Studiegedrag van studenten Gezondheidswetenschappen.
  98. Berkel, H.J.M. van, Machiels, M. & Dahlmans, H. (2000). De stage en het afstudeerwerkstuk Gezondheidswetenschappen.
  99. Berkel, H.J.M. van (2000). De nieuwe normering van prop BT in praktijk.
  100. Berkel, H.J.M. van (2000). De onderwijsblokken 1997/1998 en 1998/1999 gerangschikt naar waarderingen.
  101. Berkel, H.J.M. van (2000). Forumevaluatie.
  102. Berkel, H.J.M. van (2000). De zak/slaag bepaling met behulp van de buffer-methode.
  103. Berkel, H.J.M. van (2000). Een compromismethode (methode Hofstee).
  104. Berkel, H.J.M. van (2000). Commentaar op de OB notitie over onderwijsinnovatie.
  105. Berkel, H.J.M. van (1999). Onderwijsrollen: Taakomschrijvingen, werving en kwalificatie-eisen.
  106. Berkel, H.J.M. et al. (1999).  Draaiboek Kwaliteitsverhoging Bloktoetsen.
  107. Berkel, H.J.M. van (1999). Voortgangstoets 1998-1; analyse van de derde voortgangstoets in het studiejaar 1997/1998.
  108. Berkel, H.J.M. van (1999). Deeltijdse programma’s GW – een evaluatienota en voorstellen
  109. Berkel, H.J.M. van (1999). Voortgangstoets 1998-2; analyse van de derde voortgangstoets in het studiejaar 1997/1998.
  110. Berkel, H.J.M. van (1999). Voortgangstoets 1998-3; analyse van de derde voortgangstoets in het studiejaar 1997/1998.
  111. Berkel, H.J.M. van (1999). Hoeveel FOG-punten worden er uitgedeeld?
  112. Berkel, H.J.M. van (1999). Studenttutor of docenttutor; waar zitten de verschillen?
  113. Berkel, H.J.M. van & Arend, A. Van der (1999). Negen jaar programma-evaluatie; een analyse van jaargroepen.
  114. Berkel, H.J.M. van (1998). Voortgangstoets 1997-1; analyse van de derde voortgangstoets in het studiejaar 1996/1997.
  115. Berkel, H.J.M. van (1998). Voortgangstoets 1997-2; analyse van de derde voortgangstoets in het studiejaar 1996/1997.
  116. Berkel, H.J.M. van (1998). Voortgangstoets 1997-3; analyse van de derde voortgangstoets in het studiejaar 1996/1997.
  117. Berkel, H.J.M. van (1998). Bloktoetsen 97/98 in de opleiding gezondheidswetenschappen.
  118. Berkel, H.J.M. van (1998). Antwoorden op vragen van de Commissie Evaluatie Voortgangstoets.
  119. Berkel, H.J.M. van, Machiels, M., Arend, A. van der, & Geerligs, T. (1998). De stage en het afstudeerwerkstuk Gezondheidswetenschappen.
  120. Berkel. H.J.M. van (1998). Onderwijsrollen: taakomschrijvingen, werving en kwalificatie-eisen
  121. Berkel, H.J.M. van (1997). Voortgangstoets 1996-1; analyse van de eerste voortgangstoets in het studiejaar 1996/1997.
  122. Berkel, H.J.M. van & Van der Vleuten, C.P.M. Student assessment; an evaluation prgram of a problem-based curriculum. Draft chapter.
  123. Berkel, H.J.M. van (1997). Voortgangstoets 1996-2; analyse van de tweede voortgangstoets in het studiejaar 1996/1997.
  124. Berkel, H.J.M. (1997). Overgang 4-puntsschaal naar 10-puntsschaal; psychometrische analyse bloktoetsen.
  125. Berkel, H.J.M. van (1997). Voortgangstoets 1996-3; analyse van de derde voortgangstoets in het studiejaar 1996/1997.
  126. Berkel, H.J.M. van Berkel & Tacken, H. Is de zelfstudietijd van studenten te beïnvloeden?
  127. Berkel, H.J.M. van (1996). Resultaten programma-evaluatie Methodologie en Statistiek 1994/1995.
  128. Berkel, H.J.M. van (1997). Van relatief naar iets minder relatief cijfergeven in de propedeuse.kel, H.J.M. van (1996). Kwaliteitszorg en onderwijsvisitaties. Boekvoorstel
  129. Berkel, H.J.M. (1996). Referentiekader (ten behoeve van visiteren).
  130. Berkel, H.J.M. van (1996). Voortgangstoets-enquête.
  131. Berkel, H.J.M. van (1996). Voortgangstoets-enquête-2.
  132. Berkel, H.J.M. van & M. Mulders (1996). Loont aanwezigheid?
  133. Berkel, H.J.M. van & Mulders, Monique (1996). Hoe vaker aanwezig in de onderwijsgroep, hoe hoger de bloktoetsscore!
  134. Berkel, H.J.M. van, Til, C.T. van & Sprooten. J. (1996). Voortgangstoets 1995-1; analyse van de eerste voortgangstoets in het studiejaar 1994/1995.
  135. Berkel, H.J.M. van, Til, C.T. van & Sprooten. J. (1996). Voortgangstoets 1995-2; analyse van de tweede voortgangstoets in het studiejaar 1994/1995.
  136. Berkel, H.J.M. van (1996). Voortgangstoets 1995-3; analyse van de derde voortgangstoets in het studiejaar 1994/1995.
  137. 1996). Voortgangstoetsen 1995/1996.
  138. Berkel, H.J.M. van (1995). De psychometrische kwaliteit van bloktoetsen; een onderzoek naar de betrouwbaarheid van GW-bloktoetsen. Rijksuniversiteit Limburg/Faculteit der Gezondheidswetenschappen: werkgroep Evaluatie van Studieresultaten.
  139. Berkel, H.J.M. van & Sprooten, J. (1995). De voortgangstoets Gezondheidswetenschappen.
  140. Berkel, H.J.M. van, Janssen, A. & Kokx, I. (1995). De studeerbaarheid van de propedeuse; een rapportage van de meningen van studenten over het functioneren van de propedeuse.
  141. Berkel, H.J.M. van & Til, C.T. van (1995). Voortgangstoets 1994-1; analyse van de eerste voortgangstoets in het studiejaar 1994/1995.
  142. Berkel, H.J.M. van & Til, C.T. van (1995). Voortgangstoets 1994-2; analyse van de tweede voortgangstoets in het studiejaar 1994/1995.
  143. Berkel, H.J.M. van, Kokx, I. & Janssen, A. (1995). De keuze voor een afstudeerrichting/MGK van het cohort 1994/1995.
  144. Berkel, H.J.M. van (1995). Voortgangstoets 1994-3; analyse van de derde voortgangstoets in het studiejaar 1994/1995. Berkel, H.J.M. van, Kokx, I. & Janssen, A. (1995). De keuze voor een afstudeerrichting/MGK van het cohort 1994/1995; een onderzoek naar de ontwikkeling en tijdstip van het keuzegedrag.
  145. Berkel, H.J.M. van, & Sprooten, J. (1995). De voortgangstoets Gezondheidswetenschappen.
  146. Berkel, H.J.M. van (1995). Voorstel studiepunten.
  147. Berkel, H.J.M. van (1994). Bloktoetsen Gezondheidswetenschappen.
  148. Berkel, H.J.M. van & Til, C.T. van (1994). Voortgangstoets 1993-1; analyse van de eerste voortgangstoets in het studiejaar 1993/1994.
  149. Berkel, H.J.M. van (1994). De voortgangstoets in een nieuw jasje.
  150. Berkel, H.J.M. van & Til, C.T. van (1994). Voortgangstoets 1993-2; analyse van de tweede voortgangstoets in het studiejaar 1993/1994.
  151. Berkel, H.J.M. van & Til, C.T. van (1994). Voortgangstoets 1993-3; analyse van de derde voortgangstoets in het studiejaar 1993/1994.
  152. Berkel, H.J.M. van (1994). De moeilijkheidsgraad van de voortgangstoets gesimuleerd.
  153. Berkel, H.J.M. van (1994). De moeilijkheidsgraad van de voortgangstoets gevarieerd.
  154. Berkel, H.J.M. van (1994). De beoordeling van afstudeerwerkstukken GW.
  155. Til, C.T. van & Berkel, H.J.M. van (1994). De invloed van het gebruik van de vraagtekenoptie op de toetsscore bij kennistoetsing met behulp van juist/onjuist vragen.
  156. Berkel, H.J.M. van (1994). De voortgangstoets in een nieuw jasje.
  157. Berkel, H.J.M. (1993). Blauwdruk VGT.
  158. Berkel, H.J.M. van & Til, C.T. van (1993). Tussentijdse evaluatie van de FOG-procedure.
  159. Berkel, H.J.M. van & Til, C.T. van (1993). Voortgangstoets 1992-1; analyse van de eerste voortgangstoets in het studiejaar 1992/1993.
  160. Berkel, H.J.M. van & Til, C.T. van (1993). Voortgangstoets 1992-2; analyse van de tweede voortgangstoets in het studiejaar 1992/1993..
  161. Berkel, H.J.M. van, Nuy, H. & Til, C.T. van (1993). Voortgangstoets 1992-3; analyse van de derde voortgangstoets in het studiejaar 1992/1993.
  162. Til, C.T. van & Berkel, H.J.M. van (1993). Psychometrische kwaliteit van de propedeuse bloktoetsen; studiejaar 1992-1993.
  163. Til, C.T. van & Berkel, H.J.M. van (1993). Verschillen tussen reguliere, doorstroom en deeltijd studenten; een analyse op basis van de voortgangstoetsen in de studiejaren 1991-1992 en 1992-1993.
  164. Berkel, H.J.M. van, Til, C.T. van & Nuy, H. (1993). De voortgangstoets als selectiemiddel in de doctoraalfase.
  165. Geerligs, T. (1993).  De Voortgangstoets in de ogen van studenten, m.m.v H.J.M. van Berkel en Agora.
  166. Geerligs, T. & Berkel, H.J.M. van (1993). De voortgangstoets Gezondheidswetenschappen.
  167. Til, C.T. van, Berkel, H.J.M. van & Nuy, H. (1993). Evaluatie van een jaar FOG-procedure.
  168. Berkel, H.J.M. van, van der Vleuten, C.P.M. & Wijnen, W.H.F.W. Voorstel voor een ORD’93 symposium Voortgangstoetsen.
  169. Berkel, H.J.M. van (1993). Het examensysteem van de studierichting GW.
  170. Berkel, H.J.M. van (1992). Evaluatie in het hoger onderwijs. Boekvoorstel.
  171. Berkel, H.J.M. van (1992). Voortgangstoets 1991-1; analyse van de eerste voortgangstoets in het studiejaar 1991/1992.
  172. Berkel, H.J.M. van (1992). Gebruikte vragen in de voortgangstoets.
  173. Berkel, H.J.M. van (1992). Voortgangstoets 1991-2; analyse van de tweede voortgangstoets in het studiejaar 1991/1992.
  174. Berkel, H.J.M. van & Til, C.T. van (1992). Voortgangstoets 1991-3; analyse van de derde voortgangstoets in het studiejaar 1991/1992.
  175. Berkel, H.J.M. van & Til, C.T. van (1992). De voortgangstoetsen en de propedeuse-bloktoetsen in het studiejaar 1991-1992.
  176. Berkel, H.J.M. van (1992). Differentiatie-keuze en studieresultaten.
  177. Berkel, H.J.M. van (1992). The development and evaluation of an individualized assessment test for a multi-master program health sciences. Draft manuscript.
  178. Berkel, H.J.M. van & Til, C.T. van (1992). Psychometrische kwaliteit van de bloktoetsen in de propedeuse 1991-1992.
  179. Berkel, H.J.M. van & Til, C.T. van (1992). De studieresultaten van propedeuse-studenten in het studiejaar 1991-1992.
  180. Berkel, H.J.M. van (1991). Informatie ten behoeve van de vakgroepen.
  181. Berkel, H.J.M. van (1991). De voortgangstoetsen en de propedeuse-bloktoetsen in het studiejaar 1990-1991.
  182. Berkel, H.J.M. van (1991). De invloed van de vooropleiding op propedeuseresultaten..
  183. Berkel, H.J.M. van (1991). Analyse van de eerste voortgangstoets in het studiejaar 1990/1991.
  184. Berkel, H.J.M. van (1991). Voortgangstoets 1990-2; analyse van de tweede voortgangstoets in het studiejaar 1990/1991..
  185. Berkel, H.J.M. van (1991). Voortgangstoets 1990-3; analyse van de derde voortgangstoets in het studiejaar 1990/1991.
  186. Berkel, H.J.M. van, Sprooten, J. (1991). Docenten getoetst!.
  187. Berkel, H.J.M. van, Van Dongen, M., Landeweerd, A. & Sprooten, J. (1990). Bevindingen met de hernieuwde voortgangstoets 1989/1990.
  188. Berkel, H.J.M. van (1989). Projectvoorstel in het kader van het profileringsfonds: de ontwikkeling, implementatie en onderhoud van een toetsverwerkingssysteem ten behoeve van de voortgangstoets.
  189. Berkel, H.J.M. van (1989). Evalueren ontleed. Concept manuscript.
  190. Berkel, H.J.M. van (1989). Toekomst eerstegraads lerarenopleiding 27 sept 1989.
  191. Berkel, H.J.M. van (1989). Korte notitie aangaande verbreding van de activiteiten van eerstegraads lerarenopleiding/O&O/FdGW.
  192. Berkel, H.J.M. van, De Graaff, E. de & Sprooten, J. (1988). De voortgangstoets aan de faculteit der gezondheidswetenschappen. Een voorstel tot verbetering.
  193. Berkel, H.J.M. van (1988). Voorstel voor de oprichting van de Stichting Lerarenopleiding Gezondheidszorgonderwijs.
  194. Berkel, H.J.M. van (1988). Probleemgestuurd onderwijs en voortgangstoetsen.
  195. Berkel, H.J.M. van (1988). De voortgangstoets zal wijzigen.
  196. Berkel, H.J.M. van, Hoffman-Gorris, M.A.H. & Rameckers, E.A.A. (1988). Een verkorte rapportage van het onderzoek onder de afgestudeerden van de Eerstegraads Lerarenopleiding HBO-G.
  197. Berkel, H.J.M. van (1987). Een verbreding van de activiteiten van O&O/eerstegraads lerarenopleiding.
  198. Berkel, H.J.M. van & Nuy, H. (1987). Voortgangstoetsen Rechtsgeleerdheid.
  199. Berkel, H.J.M. van (1987). Een profiel van een docent in de gezondheidszorg.

Universiteit van Amsterdam: Centrum voor onderzoek van het wetenschappelijk Onderwijs (COWO):

  1. Berkel, H.J.M. van (1986). Commentaar op de raakvlakken verscheidenheid en Kwaliteit en HOAK.
  2. Berkel, H.J.M. van (1986). Tweede analyse van het tentamen privaatrecht.
  3. Berkel, H.J.M. van & Wilbrink, B. (1986?) Het beschrijvende gedeelte van de case-study evaluatie invoering wet twee-fasenstructuur. Universiteit van Amsterdam: COWO.
  4. Berkel, H.J.M. van et al. (1986). Over kwaliteitsbewaking.
  5. Berkel, H.J.M. van (1986). Zienswijzen op kwaliteitsbevordering en –bewaking. Lezing aan de VU Brussel.
  6. Berkel, H.J.M. van (1985). Methoden voor het beoordelen van toetsvraageigenschappen. ORD lezing
  7. Berkel, H.J.M. van (1984). Enkele gedachten over een onderzoek naar CD-studenten.
  8. Berkel, H.J.M. van (1983). Functies van de propedeuse.
  9. Berkel, H.J.M. van (1983). Discussiepunten voor het thema deeltijdsonderwijs.
  10. Berkel, H.J.M. van (1983). Advies ten aanzien van meerkeuzevragen.
  11. Berkel, H.J.M. van (1982). De toelating tot de tweede fase. Universiteit van Amsterdam: COWO.
  12. Berkel, H.J.M. van (1982). Studeren met een handicap.
  13. Berkel, H.J.M. van 91982). Randvoorwaarden voor een deeltijdprogramma Psychologie.
  14. Berkel, H.J.M. van (1982). Option weighting of new items.
  15. Berkel, H.J.M. van 91982). Associatiematen.
  16. Berkel, H.J.M. van (1982). De hoge drop-out in het Nederlandse WO.
  17. Berkel, H.J.M. van, Breuker, J.A. & Grondel, R. (1981). Van voltijds- naar deeltijdsprogrammering. Universiteit van Amsterdam: COWO.
  18. Berkel, H.J.M. van, et al. (1981). Adviezen voor het inrichten van de propedeuse. Voorburg: Academische Raad/WOWO.
  19. Berkel, H.J.M. van (1981). Voorstel tot verslaglegging van de ruwe resultaten met betrekking tot enkele eisen aan tentamens (project Theologie).
  20. Berkel, H.J.M. van (1981). Enkele relaties tussen studentkenmerken en studieprestaties op de opleiding mondhygiënist.
  21. Berkel, H.J.M. van (1981). Verslag van de adviesgesprekken met Peter Quatfass.
  22. Berkel, H.J.M. van 91981). Enkele opmerkingen naar aanleiding van een onderzoek naar de voortijdige studiebeëindiging van drie groepen studenten aan de Witte Leli.
  23. Berkel, H.J.M. van & van Dijk, T.A.M. (1981). Checklist propedeuse. Universiteit van Amsterdam: COWO.
  24. Berkel, H.J.M. van (1981). Bestaande voorzieningen voor werkstudenten aan de Universiteit van Amsterdam.
  25. Berkel, H.J.M. van (1981). Ervaringen met bestaande deeltijdsprogramma’s (avondopleidingen).
  26. Berkel, H.J.M. van (1981). Met welke onderwijsprogrammering zijn werkstudenten gebaat?
  27. Berkel, H.J.M. van (1981). De heterogeniteit van de binnenkomende studenten.
  28. Berkel, H.J.M. van, et al. (1981). Rapport van de commissie Open Faculteit Economie. Universiteit van Amsterdam: COWO.
  29. Berkel, H.J.M. van (1980). Avondopleiding, een alternatief voor werkstudenten? Universiteit van Amsterdam: COWO.
  30. Berkel, H.J.M. van (1980). De samenhang tussen onderwijsconstructie/evaluatie ten behoeve van een studieprogramma Open Faculteit Economie en het verrichten van economisch onderzoek.
  31. Berkel, H.J.M. van (1980). Gelijkwaardigheid van de tentamens aan de OFE.
  32. Berkel, H.J.M. van (1980). Propedeuseregelingen aan enkele opleidingen aan de universiteit van Amsterdam..
  33. Berkel, H.J.M. van (1980). Uitgangspunten voor de waardering van kenmerken van propedeuse(examen) regelingen.
  34. Berkel, H.J.M. van (1980). Studenten studeren.
  35. Berkel, H.J.M. van (1980). Over het meten van de relevantie van een item.
  36. Berkel, H.J.M. van (1980). Waaruit is de discriminatie-index opgebouwd?
  37. Berkel, H.J.M. van(1980). Mondeling tentamineren.
  38. Berkel, H.J.M. van (1980). Voorstel tot veranderingen in de vragenlijst.
  39. Berkel, H.J.M. van et al. (1980). Uitgangspunten voor curriculumevaluatie.
  40. Berkel, H.J.M. van (1980). Curriculumopbouw ten behoeve van werkstudenten en reguliere studenten plus algemene aanbevelingen.
  41. Berkel, H.J.M. van (1979). Werkstudenten eruit gelicht; een verslag van een empirisch onderzoek. Universiteit van Amsterdam: COWO.
  42. Berkel, H.J.M. van (1979). Advies met betrekking tot het propedeutisch examen economie voor sociaal geografen.
  43. Berkel, H.J.M. van (1979). Opmerkingen naar aanleiding van het onderzoek woonomstandigheden studenten.
  44. Berkel, H.J.M. van & van Es, M. (1979). 1ste voortgangsverslag project Toetsanalyse.
  45. Berkel, H.J.M. van (1979). Werkstudenten op de Centrale Interfaculteit. Universiteit van Amsterdam: COWO.
  46. Berkel, H.J.M. van (1978). Onderwijsonderzoek en –begeleiding is meer dan ooit een noodzaak voor het wetenschappelijke onderwijs. Concept manuscript.
  47. Berkel, H.J.M. van (1978). Enkele kritische kanttekeningen bij het rapport Studie-advisering en P1 studieduurverwachting op grond van tentamencijfers. Universiteit van Amsterdam.
  48. Bekkers, B. & Berkel, H.J.M. van (1978). Project Werkstudenten. 2de voortgangsverslag. Universiteit van Amsterdam: COWO.
  49. Bekkers, B. & Berkel, H.J.M. van (1978). Werkstudenten en hun problemen; een literatuurstudie. Universiteit van Amsterdam: COWO.
  50. Bekkers, B. & Berkel, H.J.M. van (1978). Project Werkstudenten; voortgangsverslag. Universiteit van Amsterdam: COWO.
  51. Bekkers, B., van Berkel, H.J.M. at al.. (1978). Commentaar op de nota De Open Universiteit in grote lijnen.
  52. Bekkers, B. & Berkel, H.J.M. van (1977). Werkstudenten en hun studie; een literatuuroverzicht. Universiteit van Amsterdam: COWO.
  53. Berkel, H.J.M. van (1977). Studievertraging en voortijdige studiebeëindiging. Universiteit van Amsterdam: COWO.
  54. Berkel, H.J.M. van & Zijlstra, W.G. (1977). Een procedure voor het evalueren van onderwijs. Universiteit van Amsterdam: COWO.
  55. Berkel, H.J.M. van (1976). Universiteit, onderwijs en onderzoek; een onafscheidelijk trio/ universiteit van Amsterdam: COWO.
  56. Berkel, H.J.M. van (1976). Vergeetcurven in een onderwijssituatie. Universiteit van Amsterdam: Psychologisch Laboratorium.
  57. Berkel, H.J.M. van (1976). Berekening van de geschatte ware scores voor een aantal verdelingen van de geobserveerde score. Universiteit van Amsterdam: Psychologisch Laboratorium, Memo Didakometrika nr. 131.
  58. Bethe, N. & Van Berkel, H.J.M. (1974). Studietoetsconstructie.  Universiteit van Amsterdam.
  59. Berkel, H.J,M. van et al. (1974). Verslag werkgroep Ontwikkelingsleer. Universiteit van Amsterdam.